Normal_lr20170906_pierson_vm_1204

Waarom neemt leerling A soms van die oliedomme beslissingen? Hoe komt het dat de resultaten van leerling B in een paar maanden tijd zo gekelderd zijn? Waarom is leerling C zo impulsief? In het onderwijs gaat steeds meer aandacht uit naar executieve functies.

Die interesse is heel begrijpelijk. Want executieve functies zijn essentieel voor leren. Ze stellen de leerling in staat te functioneren in zijn omgeving en in zijn bredere sociale en maatschappelijke context.

‘Werk in uitvoering’

Kind en adolescent zijn ‘werk in uitvoering’, stelt hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles in zijn boek 'Leer je kind kennen'. Executieve functies ontwikkelen zich in de hele periode van kindertijd tot adolescentie. Niet alleen voor ouders maar zeker ook voor leraren is het boek van Jelle Jolles. Uitgebreid gaat hij in op het proces van hersenrijping. Een compleet hoofdstuk is gewijd aan ‘executief functioneren’. Ook besteedt Jolles aandacht aan onderwerpen als werkgeheugen en aandachtsfuncties, impulsiviteit en plannen. Dit alles in toegankelijke taal. “De executieve functies zijn essentieel voor het cognitief leren en zijn de sleutel tot sociaal leren en de persoonlijke groei en ontplooiing van leerlingen", vertelt de hoogleraar.

Begeleiding van scholen

Regelmatig verzorgen adviseurs van KPC Groep workshops en studiedagen over executieve functies. We delen theoretische inzichten en maken de vertaling naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Waar lopen leerlingen tegenaan met zwak ontwikkelde executieve functies? Wat kun je als leraar doen om de executieve functies van je leerlingen te stimuleren en het leren te verbeteren?

Meer weten?

Voor PO, PrO, (V)SO en MBO: neem contact op met Diana van der Voorn of Mandy Ankersmit

Voor VO: neem contact op met Yvonne Visser of Frederiek Westerveld

Ook interessant: 6 oktober training VO