4 maart 2022 om 12:45
< 1 min lezen

Verbeteren van begrijpend lezen: de schoolleider als ‘mogelijkmaker’

In een nieuwe publicatie van KPC Groep gaat taalexpert Marjolein van Oenen in op het verbeteren van begrijpend lezen. Haar focus ligt hierbij op de rol van de schoolleider.  

Het onderwijs in begrijpend lezen staat op veel scholen hoog op de agenda. Dat is niet voor niets. Niet alleen zijn er tegenvallende PISA resultaten. Ook vallen er gaten in de leesontwikkeling van leerlingen door de coronamaatregelen.

Het idee moet terrein winnen dat verbeteren van begrijpend leesonderwijs niet alleen op het bord ligt van de leerkracht. Juist voor de schoolleider ligt er een belangrijke rol, stelt Marjolein van Oenen. In een compacte en praktijkgerichte diept Marjolein deze invalshoek verder uit. Ze gaat in op onderwerpen als teamleren, psychologische veiligheid, motivatie, capaciteit en gelegenheid. Verder bevat de publicatie reflectievragen voor de schoolleider en praktische aanbevelingen.

Download hier de publicatie 

Relevante artikelen

Alles van van onze klanten
    • Basisonderwijs

    Schooldirecteuren maken zich zorgen over leerlingen die in handen vallen van criminelen

    Gisteren om 10:14
    • Basisonderwijs

    Zeeuwse docenten maken kans op titel ‘Leraar van het Jaar’

    Gisteren om 09:30

Aankomende evenementen

09 Dec
Open dagen
  • Zuid-Holland
09 Dec
Informatieavond, open huis en open lesmiddagen bij Gerrit Rietveld College
  • Utrecht
10 Dec
Proefstuderen faculteit Managementwetenschappen
  • Landelijk