Normal_groepsfoto_deelnemers_ioa___002_

Tessa Minneboo over de opleiding Intern Onderwijsadviseur

Hoe kan ik mijn professionele identiteit als beleidsadviseur versterken? Voor Tessa Minneboo, adviseur kwaliteitszorg en beleid bij beroepsopleider VONK in Noord-Holland Noord, was dit een sleutelvraag. “De opleiding Intern Onderwijsadviseur gaf me nieuwe denkkaders én zelfvertrouwen. Ik ben niet per se harder gaan werken, maar wel wijzer.”

Toen binnen VONK een intern professionaliseringstraject voor  de adviseurs van het onderwijsbureau werd opgezet, koos Tessa een andere route. “Ik was net gestart als adviseur en nog volop aan het ontdekken wie ik ben in die rol. Als ik me direct intern had laten scholen, was ik bang te veel gevormd te worden naar de bestaande organisatiecultuur. Ik wilde eerst mijn professionele identiteit verstevigen.” Daarom koos ze bewust voor een externe opleiding — op eigen initiatief, in eigen tijd en met eigen middelen. “Dat voelde als een investering in mezelf. En ik heb er geen moment spijt van gehad.”

 

Adviseren zonder macht

Tessa werkt voor zowel vmbo als mbo binnen VONK, de beroepsopleider van Noord-Holland Noord. “Als adviseur heb je geen formeel eigenaarschap over processen, maar je moet je er wel toe verhouden. Dat vraagt om strategisch handelen, zonder directe sturingsmiddelen.” Tijdens de opleiding Intern Onderwijsadviseur werd die complexiteit niet vermeden, maar juist benoemd en onderzocht. “Ik heb geleerd om scherper te kijken: waar schuurt het? Wat speelt er onder de oppervlakte? En hoe beweeg ik me daarin op een manier die recht doet aan mezelf, aan anderen en aan de context?”

Een belangrijke slijpsteen daarin was de systeemanalyse op basis van het denkkader van Yrjö Engeström. “In het begin is dat taaie kost, maar je leert er zoveel van. Je gaat beter zien waar fricties zitten, wie de betrokken actoren zijn, welke belangen er meespelen. En dan kun je betere afwegingen maken over je handelen.”

 

Professioneel én persoonlijk gegroeid

De opleiding leverde Tessa ook op andere vlakken belangrijke inzichten op.  “Als adviseur wil je natuurlijk impact hebben. Maar ik heb geleerd dat het oké is als je advies niet wordt overgenomen. Dat zegt niet per se iets over jou, maar over de complexiteit van de organisatie. Vroeger dacht ik snel: het ligt aan mij. Nu weet ik: er zijn andere belangen, andere perspectieven. Ik kan mijn advies geven en dan vertrouwen op de relatie. Dat geeft ruimte én stevigheid.”

Die stevigheid voelt ze nu in allerlei situaties. “Ik schakel soepeler tussen niveaus — of ik nou met een docent spreek, een directeur of het college van bestuur. En ik communiceer duidelijker over wat ik verwacht en wat anderen van mij mogen verwachten.”

 

Kwaliteitsdenken in beweging brengen

Een belangrijk vraagstuk waar Tessa zich mee bezighoudt, is het versterken van kwaliteitscultuur binnen de organisatie. “We willen dat docenten niet alleen lesgeven, maar ook actief met elkaar praten over wat kwaliteit is en hoe je die verbetert.” VONK werkt met een onderwijsontwikkelcyclus op basis van de PDSA (Plan-Do-Study-Act) methode. “We hebben bewust gekozen voor ‘study’ in plaats van ‘check’, omdat we willen aanmoedigen dat teams écht reflecteren. Wat ging goed? Wat niet? Wat waren de neveneffecten? Zo ontstaat een cultuur waarin leren centraal staat — ook voor professionals.” Tessa coördineert onder meer een digitale inspiratiebox en organiseert bijeenkomsten waarin goede voorbeelden worden gedeeld. “De uitdaging is: hoe krijgen we dit niet alleen op beleidsniveau scherp, maar ook op de werkvloer tussen de mensen?”

 

Leren van verschillende perspectieven

De verbindingen die Tessa opbouwde tijdens de opleiding met andere deelnemers, noemt ze “ongelooflijk waardevol”. “Deelnemers kwamen uit alle onderwijssectoren. Eén van mijn studiegenoten was bijvoorbeeld directeur van een kleine basisschool. Haar perspectieven gaven me veel inzicht in afwegingen waar ik zelf niet mee te maken heb, maar waar ik als adviseur wél op moet aansluiten. Juist die diversiteit maakte de opleiding krachtig. Je leert niet alleen van de inhoud, maar ook van hoe anderen in hun rol staan. En dat helpt weer om je eigen rol beter te begrijpen.”

 

De rol van de opleider

Vol lof is Tessa over opleider Ton Bruining. “Hij heeft ontzettend veel kennis en ervaring én feeling voor wat een groep nodig heeft. Hij weet telkens een goede balans te vinden tussen wat de groep vraagt en wat het individu nodig heeft. Soms is er maatwerk nodig, soms juist groepsleren. Hij voelt dat goed aan.”

Tot slot. Wie kan met name zijn voordeel doen met deze opleiding? In Tessa’s ogen is de opleiding een aanrader voor iedereen die in beleidsmatige of coördinerende zin werkt aan onderwijsontwikkeling. “Of je nou IB’er bent, kwaliteitscoördinator, stafadviseur of teamleider — als je wil leren hoe je vanuit een niet-sturende rol tóch effectief kunt zijn in complexe organisaties, dan kan deze opleiding veel voor je opleveren.”

 

Bekijk de opleiding: start 6 oktober:

https://www.kpcgroep.nl/opleidingen/opleidingsagenda/opleiding-intern-onderwijsadviseur/

 

Tip: online voorlichting 25 juni

https://www.kpcgroep.nl/online-voorlichtingsbijeenkomsten-opleiding-intern-onderwijsadviseur/