Universiteitsmedewerkers willen studenten en de kwaliteit van het onderwijs graag centraal stellen, maar krijgen hier maar matig de ruimte voor. Dat blijkt uit recent onderzoek van Effectory, specialist in medewerkers- en klantenonderzoek. Ruim 10.000 medewerkers van 5 universiteiten en wetenschappelijk personeel van 4 academisch medische centra in Nederland werd naar hun mening gevraagd. Zij beoordelen de mate waarin studentgericht werken prioriteit krijgt in hun organisatie met het rapportcijfer 6,0. In andere branches krijgt klantgerichtheid veel meer prioriteit, het landelijk gemiddelde is een 7,2.
De afgelopen weken is volop in het nieuws geweest hoe studenten van de UvA het Maagdenhuis en het Bungehuis bezet hebben. Hun belangrijkste eisen: investeren in de kwaliteit van het onderwijs, democratische verkiezingen van het universiteitsbestuur en het stopzetten van onderwijshervormingen. Uit het onderzoek blijkt dat studentgerichter werken in plaats van rendementsgericht ook de voorkeur heeft van de universiteitsmedewerkers, waaronder bestuursleden, hoogleraren, docenten en facilitaire medewerkers. Toch lukt dit universiteiten minder goed dan andere branches.
"Universiteiten hebben vaak de noodgedwongen doelstelling om te zorgen voor genoeg budget”, zegt Timon Visser, consultant bij Effectory. “Dit betekent in de praktijk concreet: zoveel mogelijk studenten opleiden tegen zo laag mogelijke kosten en zoveel mogelijk artikelen produceren. Universiteiten moeten functioneren als bedrijven, zo efficiënt en winstgevend mogelijk. Dat is zonde, want van oorsprong willen universiteiten gewoon onderwijs van goede kwaliteit leveren. In gesprekken met medewerkers geven zij aan dat dit hun primaire drijfveer is. Zij willen het liefste terug naar de kern. Zij willen een bijdrage leveren aan het opleiden van jonge mensen. Dit komt op alle gebieden naar voren. Dat is namelijk de reden dat zij voor de universiteit als werkgever gekozen hebben”, besluit Visser.
© Nationale Onderwijsgids