Normal_rss_entry-226183

De campagne #ikleesthuis die de boekenbranche heeft gelanceerd om het lezen in quarantaine te bevorderen, wordt voorgezet tot mei. Dat heeft brancheorganisatie CPNB woensdag bekendgemaakt.

Volgens de sector heeft de campagne de afgelopen weken ongelooflijk veel aandacht gekregen in media en online. De hashtag #ikleesthuis wordt veel gebruikt door uitgevers, boekverkopers en bibliotheken. In de fysieke winkels, die nog open zijn, lijkt er meer aanloop. Maar ook online wordt meer literatuur besteld.

Kinderen voorlezen & luisterboeken

"Mensen lijken het boek herontdekt te hebben, nu iedereen gedwongen thuiszit", stelt een woordvoerder. "Het is een aangename manier om te ontspannen in deze donkere tijden. Veel ouders halen boeken om hun kinderen thuis voor te lezen. Maar ook voor luisterboeken, waar veel ouderen gebruik van maken, is opeens veel extra interesse."

Boekentips van schrijvers

Harde cijfers kan de CPNB nog niet geven; die worden pas over een week verwacht. De organisatie baseert zich nu op signalen uit het veld. De abri-campagne van JCDecaux wordt de komende weken uitgerold, net als de tv-spotjes die Nederlanders wijzen op het plezier van lezen.

Waarom

"We hebben eerst ingezet op bewustwording: lees een boek, juist nu", stelt CPNB-directeur Eveline Aendekerk. "Nu gaan we de diepte in: waarom nu juist een boek. We gaan vertellen waarom je een boek zou moeten lezen." In programma's op NPO Radio 1 zal de campagne veelvuldig aandacht krijgen. Zo zullen schrijvers als Geert Mak, Adriaan van Dis, Tim Hofman, Stine Jensen, Heleen van Royen, Tom Douwsma, Marion Pauw, Charles den Tex en Jan Siebelink hun boekentips met de luisteraars delen.

Door: ANP