onderwijsmethode ververs doe het lekkah zelluf

ROTTERDAM - Gisteren heeft de onderwijsmethode 'Doe het Lekkah Zelluf' tijdens de uitreiking van de Ververs Award 2013 een aanmoedigingsprijs ontvangen. De Versvers Foundation en Stichting Leerplan Ontwikkeling hebben deze prijs in het leven geroepen om onderwijsinnovatie te stimuleren met concrete projecten van docenten zelf.

‘Doe het Lekkah Zelluf’ komt voort uit het afstudeerproject 'Fascinatie Onderwijs' van beeldend kunstenaar Jeroen Graus en multimediaontwerper Bas Tiemes. Dat project maakt deel uit van het vak didactiek aan de Hogeschool Rotterdam. Beiden hebben hun visie omgezet in een lesmodule voor het Grafisch Lyceum Rotterdam, die afgelopen herfst voor het eerst werd uitgevoerd.

Jeroen Graus: "In onze huidige samenleving ligt de focus steeds vaker op het doel, het resultaat telt. Het doel bepaalt daarbij te vaak of iemand ergens voor gaat of niet. Wij zijn van mening dat de weg er naartoe net zo belangrijk is. Deze weg bestaat uit het ontwikkelen van een vaardigheid, een talent, een interesse, ofwel een fascinatie. ‘In een staat van fascinatie’ ontdekt en leert men het best."

Hier is een video over de eindexamenpositie op het Grafisch Lyceum Rotterdam te zien.

Via Nieuwsbank.nl

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres