Normal_frankrijk__frans__vlag__fran_ais

De komende dagen vinden diverse activiteiten in het onderwijs plaats rondom het thema taal. Buurtaalonderwijs, Duits en Engels in het basisonderwijs, de Internationale Dag van de Francofonie… Reden voor Nuffic om de taal10daagse uit te roepen. Dit meldt Nuffic.

“Sport verbroedert, taal verbindt.” Zo vat Shirley van Maren, MT-lid Communicatie van Nuffic, het belang van taal samen. “Via taal kun je met elkaar in gesprek gaan en leer je andere culturen kennen. Op elk onderwijsniveau is taal het bindende middel. Hoe meer wij dat koesteren en hoe meer wij het leren van talen stimuleren, van jongs af aan, hoe meer begrip we voor elkaar krijgen.”
 
Nuffic heeft de talige activiteiten in het onderwijs die komende dagen gepland staan, op een rijtje gezet:
  • 19 maart: Meertaligheid bevorderen is het doel van het project ‘Versterking Drents en Duits in het onderwijs’. In het kader daarvan maken leerlingen van beide zijden van de grens samen gedichten, onder leiding van studenten van de Pabo van NHL Stenden.
  • 20 maart: Eigenlijk staat de hele maand maart in het teken van de francofonie. Maar op deze Internationale Dag van de Francofonie nog even extra.
  • 22 en 23 maart: leraren kunnen het congres Frans bezoeken. Nuffic verzorgt daar workshops over authentieke taalsituaties en over aandacht voor land, cultuur en actualiteit; onderdelen van de LinQ-didactiek.
  • 26 maart: ‘Duitse muziek’ is het thema van de Dag van de Duitse taal. Nuffic is daarbij betrokken via de Actiegroep Duits. Wie meer wil weten over buurtalen kan die dag inschepen op de Graaf van Bylant, die van Tolkamer naar Emmerich vaart – en terug.
  • 27 maart: Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van Engels in het basisonderwijs? Nuffic zorgt voor informatie en inspiratie tijdens de voorlichtingsmiddag in Eindhoven en vertelt onder meer over succesfactoren en subsidies.
 
Taal maakt het opdoen van een internationale leerervaring mogelijk. Dat kan in kleine stapjes, zoals spelenderwijs in het primair onderwijs, en vervolgens op een steeds hoger niveau in het voortgezet onderwijs en het middelbaar en hoger onderwijs. Hoe jonger je begint, des te eerder er een internationaal bewustzijn ontstaat.
 
Door: Nationale Onderwijsgids