
Om jongeren te beschermen tegen de toenemende invloed van groepsdruk, online intimidatie en wapengebruik, zetten middelbare scholen in Papendrecht stevig in op preventie. Het Willem de Zwijger College en CSG De Lage Waard nemen concrete maatregelen om leerlingen weerbaarder te maken tegen negatieve invloeden van buitenaf. De aanleiding ligt in verontrustende signalen uit Alblasserdam, waar jongeren zich steeds vaker inlaten met grensoverschrijdend gedrag. Dit meldt PZC.
Fatbikes, politieachtervolgingen en filmpjes van pesterijen op sociale media tekenen een cultuur waarin status en stoerdoenerij hand in hand gaan. Ook scholieren uit omliggende dorpen worden hierin meegetrokken, vaak zonder dat scholen of ouders direct zicht hebben op wat er speelt.
Jongerenwerkers, mediawijsheid en kluisjescontroles
Volgens de schoolleiding is er geen sprake van een toename in incidenten, maar wel van een verharding van de jongerencultuur. Social media spelen hierin een grote rol, waardoor leerlingen vatbaarder zijn voor negatieve invloeden. Om die reden hebben de scholen hun lesprogramma's aangepast met thema's als online gedrag en de gevolgen van risicovol digitaal gedrag, zoals het delen van expliciete beelden.
De scholen nemen ook fysieke maatregelen. Er zijn regelmatig spreekuren met jongerenwerkers, jeugdagenten zijn aanwezig op schoolterreinen, en jaarlijks worden kluisjes gecontroleerd. Bij zo’n controle in november vorig jaar werden onder andere een boksbeugel en nitraat aangetroffen. Hoewel dergelijke vondsten zeldzaam zijn, beschouwen de scholen dit als een signaal dat waakzaamheid geboden blijft.
Persoonlijke begeleiding en signalering
Leerlingen krijgen op beide scholen persoonlijke begeleiding: op het Willem de Zwijger College via een vaste coach en bij De Lage Waard via docenten en mentoren. De scholen willen dat leerlingen zich veilig voelen en makkelijk hulp durven vragen. Tegelijkertijd erkennen zij dat niet alle zorgen gedeeld worden, wat het lastig maakt om tijdig te kunnen ingrijpen.
Informatie over incidenten buiten school blijft vaak beperkt beschikbaar vanwege privacywetgeving. Hierdoor weten de scholen niet altijd of hun eigen leerlingen betrokken zijn bij bepaalde gebeurtenissen, zoals de mishandeling bij de Witte Brug in mei. Dit belemmert volgens de schoolleiding hun mogelijkheid om effectief samen te werken met andere instanties.
Ouders als cruciale schakel
De scholen zien ouders als een onmisbare partner in het begeleiden van jongeren. Veel ouders blijken niet goed op de hoogte van wat hun kind online doet. Daarom bieden de scholen voorlichting en praktische handvatten aan om thuis het gesprek aan te gaan. Volgens de schoolleiders kan dit bijdragen aan het voorkomen van escalaties, zeker wanneer ouders ook zelf kritisch kijken naar hun eigen online gedrag en zo een positief voorbeeld stellen.
Tot slot benadrukken de scholen dat vroegtijdige signalering van problemen, zoals verzuim of plotselinge prestatievermindering, essentieel is. Ze proberen dan in gesprek te gaan met leerling en ouders, en waar nodig passende hulp in te schakelen. Ondanks bezuinigingen op bijvoorbeeld jeugdartsen, blijft het streven om leerlingen te ondersteunen en escalatie te voorkomen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer