Normal_leidster__kinderopvang__kov__opvang__kinderen

De buitenschoolse opvang is veel meer bezig met hun pedagogisch beleid dan kinderdagverblijven. 45 procent van de bso's heeft de eigen pedagogische uitgangspunten online staan, tegen 3 procent van de kinderdagverblijven. Dit blijkt uit onderzoek van Bureau Buitenhek in opdracht van Bureau Kwaliteit Kinderopvang. Dit meldt Kinderopvang Totaal.

De bso's onderscheiden zich door duidelijk hun pedagogische uitgangspunten en specifieke aanbod in bijvoorbeeld sport of natuur online te zetten. 38 procent van hen houdt ook rekening met de behoefte van de cliënt en laat ook online zien hoe dit in de praktijk verwerkt wordt. Ook worden de voordelen van het pedagogisch beleid vaker omschreven.
 
38 procent van de peuterspeelzalen profileert zich met name met vve-programma’s en gebruiken daarin voorbeelden uit de praktijk. Pedagogisch beleid is minder belangrijk: bijna een kwart geeft daarover niet of nauwelijks online informatie. 
 
Van de kinderdagverblijven presenteert slechts drie procent het specifieke pedagogisch beleid online, zoals de gebruikte opvoedmethode. 79 procent beschrijft alleen de wettelijke  pedagogische basisbehoeften, en profileert zich daarin niet. Ook het effect van het pedagogisch beleid op het kind wordt nauwelijks vermeld.
 
Bureau Buitenhek hield medio augustus 2016 een onderzoek in de vorm van een steekproef onder 56 dagopvangverblijven, 40 bso’s, 13 peuterspeelzalen en 17 gastouders. Geen enkele gastouder onderscheidde zich met een eigen pedagogisch beleid. 
 
Vooralsnog kijken ouders meer naar nabijheid, beschikbaarheid en de leidsters van een kinderopvangorganisatie dan de online profilering. De komende jaren zal blijken of dit een grotere rol zal gaan spelen bij ouders om te kiezen voor een bepaalde kinderopvangorganisatie.  
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids