Normal_pm__opvang__kov__kinderen__leidster__kinderopvang

Het combineren van videointeractiebegeleiding (VIB) met VVE-training komt de kwaliteit van pedagogisch medewerkers meer ten goede dan het apart gebruiken van de twee manieren van leren. Dit blijkt uit een nieuwe studie onder leiding van hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink. Dit meldt KinderopvangTotaal.  

Drie groepen pm'ers van kinderopvangorganisatie Korein werden onderzocht: een groep die de VVE-training volgde, een groep die de VIB-training deed en een groep die beide trainingen volgde. De trainingen werden aangeboden door RIJKT, het expertisecentrum van de Korein Groep.
 
Uit de evaluatie blijkt dat de positieve effecten die gevonden werden bij de eerste twee groepen in de derde groep aanvullend waren bij elkaar. In Tijdschrift Management Kinderopvang zegt Fukkink: “De leerwinsten schoven als het ware in elkaar en leverden samen een completere pedagogisch medewerker op die meer allround bleek”. Ook werden bij beide trainingen de educatieve vaardigheden versterkt, iets wat vaak zwak wordt bevonden in onderzoeken.
 
Volgens Fukkink toont de studie aan dat het versterken van didactische vaardigheden en basisvaardigheden samen kan gaan. Hij benadrukt het belang van een systematische leerweg in  een cursusaanbod dat zowel goed op elkaar aan moet sluiten als op het profiel van de medewerkers en de doelen van de organisatie. Hiervoor is een professionele leergemeenschap nodig.
 
Het expertisecentrum RIJKT is blij met het onderzoeksresultaat. Opleidingscoördinator VIB en VVE Monique Dunias-Konings: "Uit onderzoek van Fukkink is ook gebleken dat de effecten van nascholing bij pedagogisch medewerkers een voorspeller vormen van de ontwikkeling van kinderen. Daarom is het geboekte resultaat zo belangrijk. De manier waarop wij VVE aanbieden werkt – door het aspect van individuele coaching – dus wél."
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids