Normal_kleur__potlood__school

Kinderen in minder rijke landen doen het vaak beter op school, ondanks dat er minder middelen beschikbaar zijn. Nederland scoort het beste op gelijkheid in het basisonderwijs. Als het gaat om gelijke kansen in het middelbaar onderwijs, scoort Nederland veel minder goed. Dat blijkt uit onderzoek van de meest recente data van 41 landen door UNICEFs onderzoeksinstituut Innocenti in Italië. Dit meldt UNICEF.

De onderzoekers vergeleken de kansen die kinderen krijgen op school in combinatie met hun achtergrond en welstand. Het rapport focust op drie indicatoren voor ongelijkheid: het percentage leerlingen dat al een jaar voor de officiële leerplichtleeftijd naar school gaat, en het verschil in leesvaardigheid tussen de hoogst en de laagst scorende leerlingen op de leeftijd van 10 en 15 jaar. Deze laatste indicator weegt het zwaarst omdat het leertraject dan bijna is afgerond. 
 

VVE

In 16 van de 29 Europese landen gaan kinderen uit de armste 20 procent van de gezinnen minder vaak naar voorschoolse educatie als peuter- en kleuterschool dan kinderen van de rijkste 20 procent. Kinderen van 15 die het goed doen op school met ouders met goede banen gaan vaker naar hoger onderwijs dan kinderen die het evengoed doen op school van ouders met mindere banen. 
 

Leesvaardigheid

In alle landen scoren meiden beter op leestesten dan jongens, zeker naarmate ze ouder worden. Maar er zijn grote verschillen tussen landen. Nederland, Letland en Finland zijn het meest gelijk als het gaat om leesvaardigheid op de basisschool. Malta, Israël en Nieuw Zeeland zijn daarin het meest ongelijk. Letland, Ierland en Spanje zijn het meest gelijk als het gaat om leesvaardigheid onder 15-jarigen. Malta, Bulgarije en Israël het meest ongelijk. Nederland scoort het beste op gelijkheid in het basisschoolonderwijs, maar komt op plek 26 (van de 38) voor gelijkheid in het onderwijs op de middelbare school. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids