Normal_images

Ook basisscholen zetten tegenwoordig steeds vaker YouTube in om ingewikkelde lesstof uit te leggen. Volgens deskundigen kan een uitlegvideo leerlingen helpen om lesstof sneller te begrijpen en te onthouden. Dit meldt het Jeugdjournaal.

In het voortgezet onderwijs is het al langer een trend. Via simpele video’s leggen leerkrachten in verschillende vakken in het voortgezet onderwijs lastige principes uit en plaatsen die op hun YouTubekanaal. Voor leerlingen is het handig tijdens het leren voor een toets. Op elke gewenst moment kun je de les onderbreken, terugspoelen en vooruitspoelen.
 
Voor het basisonderwijs komen nu ook steeds meer uitlegvideo’s. Een voorbeeld is het YouTube-kanaal Geflipt ?!, van basisschoolleraren Christiaan van den Akker en Marijke Boudewijns. In hun video's leggen ze lesstof uit op een vrolijke manier uit. Zo verduidelijken ze via een tattoo challenge het gebruik van voltooid deelwoorden en gebruiken ze de pancake art challenge om breuken en procenten te belichten.
 
De VO-raad was vorig jaar positief over de ontwikkeling: “Zeker in combinatie met de traditionele manier van lesgeven, past het binnen de nieuwe moderne manier van informatie vergaren.” Voorzitter Linda Zeegers ging zelfs nog een stapje verder: “Als de methode echt goed wordt toegepast, kan het op den duur een manier zijn om docenten ontlasten”.
 
Door: Nationale Onderwijsgids