Normal_image

Als eerste hbo-instelling van Nederland start de Hogeschool van Amsterdam (HvA) met dagelijkse berichtgeving via YouTube. Hiervoor is een speciaal HvA-YouTube Studententeam opgeleid dat vanaf deze week zes dagen per week via het YouTube-kanaal van de HvA video’s gaat delen over alles wat zich op en rond de HvA afspeelt. De structurele inzet van YouTube past in de communicatiestrategie van de HvA om met behulp van populaire (social) media kanalen de binding van huidige en toekomstige studenten met elkaar en met de hogeschool te vergroten. Dit meldt HvA.

Het HvA-YouTube studententeam bestaat uit zes eerste- en tweedejaars HvA-studenten. Deze zes YouTubers zijn geselecteerd op onder meer motivatie, creativiteit, sociale vaardigheden, authenticiteit en betrokkenheid bij de HvA. Het Mediabedrijf voor online influencers Onlane, dat veel bekende YouTubers ondersteunt, heeft de HvA-YouTubers vervolgens getraind in de finesses van onder meer het vloggen, het gebruik van de camera en het zelf monteren van filmpjes.
 
De zes YouTubers gaan van maandag tot en met zaterdag, ieder op een vaste dag, telkens om 16.00 uur een video delen. De onderwerpen van de video’s zijn zeer verschillend en lopen uiteen van ‘een dag meelopen met…’ tot ‘de tien beste studeerplekken in Amsterdam’ en van ‘pizza eten met de rector’ tot ‘what’s in my schoolbag Challenge’. 
 
De keuze om de YouTube content door HvA-studenten te laten maken, is een bewuste keuze van de HvA. Bekend is dat online influencers in dezelfde leeftijdsgroep als de volgers (de ‘peer-to-peer’ beïnvloeding) goed in staat zijn om vanuit de belevingswereld van de ontvanger video’s te maken. Doordat de YouTubers zowel HvA-studenten als leeftijdgenoten zijn, is de verwachting dat (toekomstige) studenten van de HvA zich goed kunnen identificeren met de makers van de filmpjes. Ook het gegeven dat het om zes ‘vaste’ gezichten op zes ‘vaste’ dagen gaat, draagt bij aan de binding met de YouTube-kijkers. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids