Normal_mbo__hbo__school__verpleging__verpleegkunde__leren

Wat is een practoraat en op welke manier draagt het bij aan de verbetering van het mbo? Hoe geven scholen met hun studenten invulling aan het practoraat? Deze en andere vragen stonden centraal op de tweede landelijke Practoratendag voor het mbo van de stichting ‘Ieder mbo een practoraat’. Dit meldt de MBO Raad.

Inmiddels telt het mbo 17 actieve practoraten en zijn er tien in oprichting. Scholen geven op verschillende manieren invulling aan een onderzoekstraject vanuit één thema, gerelateerd aan de betreffende beroepsopleiding. 
 
Volgens Michaël van Straalen, voorzitter van SBB, zijn practoraten in het mbo erg belangrijk: zij zorgen voor de verbinding tussen de onderwijs en de arbeidsmarkt. Het practoraat draagt eraan bij dat studenten een onderzoekende aanhouding aannemen en zo sneller hun plek vinden in die nieuwe wereld vol technologische innovatie die eraan zit te komen.
 
Ook minister Van Engelshoven liet zich via een videoboodschap positief uit over de toegevoegde waarde van het practoraat: “We zien dat het mbo de afgelopen jaren enorm hard heeft gewerkt om de kwaliteit op orde te brengen. Die is nu ook in orde. Dat betekent dat we in deze periode meer ruimte en vertrouwen kunnen geven aan het mbo, maar ook kunnen werken aan vernieuwing en daar zijn de practoraten een goed voorbeeld van.”
 
Van Engelshoven benadrukte dat er via practoraten meer wordt samengewerkt, onderzoek gedaan en nieuwe kennis opgedaan: “Wat practoraten heel goed doen is het aanjagen van de samenwerking tussen partners in de regio. Daarnaast zorgen ze ervoor dat het mbo is voorbereid op de toekomst.”\
 
Komend jaar gaat de stichting ‘Ieder mbo een practoraat’ via een kwaliteitscommissie de practoraten bekijken op welke manier scholen elkaar kunnen versterken bij hun practoraten.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids