Normal_kapstok_school_kleuterklas_jassen_rugzak

Een gematigde aanpak in de ontwikkeling van letterkennis en klankbewustzijn bij oudere kleuters werkt het beste. Deze benadering combineert spel met aandacht voor letterkennis en klankbewustzijn. Dit blijkt uit een wetenschappelijk rapport van het Amerikaanse Center for Research and Reform in Education, meldt de Algemene Vereniging Schoolleiders.

Wanneer er naast spel ook aandacht is voor technische aspecten van beginnende geletterdheid, zoals letterkennis en klankbewustzijn, dan scoren kleuters beter op metingen hierover en is hun mondeling taalgebruik beter ontwikkeld. Dit is zelfs na een jaar nog merkbaar. De meest effectieve methodes in de gematigde benadering waren methodes die leerkracht- en kindgestuurde activiteiten combineerden. Wanneer doelen en evaluatiemethodes duidelijk beschreven zijn, geeft de methode de leraar meer handvatten voor observatie en sturing.
 
Onderzoekers onderzochten de effectiviteit van twee van de drie benaderingen op het gebied van de ontwikkeling van beginnende geletterdheid, namelijk de constructivistische benadering en de gematigde aanpak. Constructivisten gebruiken in hun onderwijsprogramma's alleen spel en implementeren geen technische taalvaardigheden. De gematigden combineren spel met aandacht voor letterkennis en klankbewustzijn. De cognitivistische benadering, waarbij veel aandacht wordt besteed aan technische aspecten van voorbereidend lezen en voorbereidende wiskunde, is niet in het onderzoek meegenomen. Deze benadering wordt in de praktijk weinig gebruikt.
 
© Nationale Onderwijsgids