Normal_brother-314113_640

Kinderen met een oudere broer of zus die het goed doen op school, presteren zelf vaak nog beter. Dat zou blijken uit onderzoek van de Britse universiteit van Essex. De resultaten van de jongere kinderen zouden zo'n vier procent hoger liggen dan van hun broer of zus. De onderzoekers noemen dit het 'sibling spillover effect”. Dit meldt De Morgen.

De onderzoekers volgden vier jaar lang de onderwijsprestaties van 220.000 Britse kinderen. Daaruit bleek dat jongere kinderen het vaak beter doen op school dan hun oudere broer of zus. De onderzoekers vermoeden dat de oudere kinderen er nadeel van hebben dat zij meer op zichzelf zijn aangewezen. Terwijl de jongere kinderen vaak kunnen rekenen op de cognitieve steun van hun broer of zus.

Volgens de onderzoekers zijn er een aantal factoren die het sibling spillover effect vergroten. Zo hebben de jongere kinderen er het meeste baat bij als hun oudere broer of zus hen helpt bij het maken van huiswerk. En als de oudere kinderen geregeld opgedane kennis van school thuis vertellen. Ook het gedrag van het jongere kind zelf speelt mee. Kinderen die hun voorgangers proberen na te doen, presteren vanzelf ook beter op school. Opmerkelijk vonden de wetenschappers dat dit zelfde positieve effect ook zichtbaar was bij kinderen die zich juist afzetten tegen hun broers en zussen.

Ook was het effect sterker bij gezinnen die het financieel minder hebben. In die gezinnen zijn kinderen meer aangewezen op elkaar voor de overdracht van kennis. “Kinderen die opgroeien in een sociaaleconomisch gunstig klimaat, hebben sowieso al meer toegang tot informatie over bijvoorbeeld het onderwijssysteem en de lesstof die gegeven wordt”, aldus de onderzoekers.

© Nationale Onderwijsgids