De nieuwe beoordeling geldt voor Nederlandse taal, rekenen-wiskunde en burgerschap. Er wordt gekeken of het curriculum doelgericht, samenhangend en passend is bij de populatie van de school of opleiding, en of dit in de praktijk zichtbaar is. Een beoordeling onvoldoende wordt gegeven als twee van de drie onderdelen onder de maat zijn. Eén onvoldoende onderdeel leidt tot het oordeel voldoende met een herstelopdracht. Alleen als alle onderdelen op orde zijn, wordt de score goed toegekend.
VOG-toezicht naar de inspectie
Naast de aangepaste beoordeling verschuift het toezicht op de aanwezigheid van een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) van de accountant naar de inspectie. Besturen blijven verantwoordelijk voor benoembaar, bevoegd en bekwaam personeel, maar ook voor een geldige VOG voor alle personeelsleden, vaste vrijwilligers die met kinderen werken en, vanaf 1 januari 2025, werknemers van particuliere aanbieders die in schoolgebouwen met leerlingen werken.
Hoewel het toezicht op bestuursniveau plaatsvindt, zullen schoolleiders volgens de inspectie in de uitvoering nadrukkelijk met deze controle te maken krijgen.
Extra ondersteuning en hoorrecht in schoolgids
Een derde wijziging betreft de informatievoorziening aan ouders en leerlingen. Het aanbod voor extra ondersteuning en het hoorrecht van leerlingen moeten voortaan in de schoolgids staan, en niet meer in het schoolondersteuningsprofiel.
Bij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief moet duidelijk worden beschreven hoe het hoorrecht op de school wordt toegepast. Deze verplichting is vastgelegd in de standaard OP2 (Zicht op ontwikkeling en begeleiding) en maakt deel uit van het bredere toezicht op passend onderwijs.