KPC Groep

DEN BOSCH – Dat voorlezen bijdraagt aan de taalontwikkeling van jonge kinderen is bekend. Er zijn echter ook steeds meer aanwijzingen dat prentenboeken ook bijdragen aan de literaire, sociaal-emotionele en rekenkundige begripsontwikkeling van de kinderen. Om in te spelen op dit 'begripsontwikkelend voorlezen' heeft KPC Groep een scholingsprogramma opgesteld. 

Het scholingsprogramma bestaat uit 5 bijeenkomsten, waarbij wordt gefocust op het voorlezen in combinatie met begripsontwikkeling van kleuters. Er is onder andere aandacht voor de waarde van prentenboeken voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen, inhoudsgericht en interactief voorlezen en de voorleesaanpak en bijbehorende leeshouding. 
 
Praktijk centraal
Door theorie te koppelen aan praktische opdrachten die direct ingezet kunnen worden, staat de onderwijspraktijk in het scholingsprogramma centraal. Het programma is bedoeld voor leerkrachten groep 1 en 2, intern begeleiders groep 1 en 2 en PABO-docenten onderbouwcoördinatoren. 
 
Het programma is ontwikkeld in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, Tilburg University, Universiteit Utrecht en Stichting Lezen. 
 
© Nationale Onderwijsgids