28 juni 2013 om 11:43
< 1 min lezen

KPC biedt scholingsprogramma begripsontwikkelend voorlezen

DEN BOSCH – Dat voorlezen bijdraagt aan de taalontwikkeling van jonge kinderen is bekend. Er zijn echter ook steeds meer aanwijzingen dat prentenboeken ook bijdragen aan de literaire, sociaal-emotionele en rekenkundige begripsontwikkeling van de kinderen. Om in te spelen op dit 'begripsontwikkelend voorlezen' heeft KPC Groep een scholingsprogramma opgesteld. 

Het scholingsprogramma bestaat uit 5 bijeenkomsten, waarbij wordt gefocust op het voorlezen in combinatie met begripsontwikkeling van kleuters. Er is onder andere aandacht voor de waarde van prentenboeken voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen, inhoudsgericht en interactief voorlezen en de voorleesaanpak en bijbehorende leeshouding. 
 
Praktijk centraal
Door theorie te koppelen aan praktische opdrachten die direct ingezet kunnen worden, staat de onderwijspraktijk in het scholingsprogramma centraal. Het programma is bedoeld voor leerkrachten groep 1 en 2, intern begeleiders groep 1 en 2 en PABO-docenten onderbouwcoördinatoren. 
 
Het programma is ontwikkeld in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, Tilburg University, Universiteit Utrecht en Stichting Lezen. 
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57
    • Basisonderwijs

    Nieuwe cao primair onderwijs 2025-2027 officieel vastgesteld

    12 december 2025 om 15:29

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant