Normal_teacher-standing-in-front-of-the-class-room-full-o-2024-10-20-16-05-54-utc

Basisscholen en middelbare scholen zouden structureel kleinere klassen moeten krijgen. Dat vinden D66 en SP, die samen een wetsvoorstel indienen om grote groepen – soms met dertig of meer leerlingen – terug te dringen. Volgens de partijen is dit noodzakelijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de werkdruk van leraren te verlagen, ook al blijft het tekort aan docenten een groot probleem. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

Beide partijen pleiten al langer voor een maximum aan het aantal leerlingen per klas, maar zien nu opnieuw ruimte om dit wettelijk vast te leggen. Met het begin van het nieuwe schooljaar doen zij daarom een nieuwe poging om brede steun in de Tweede Kamer te krijgen.

Argument: minder druk, meer aandacht

SP-Kamerlid Sandra Beckerman benadrukt dat veel bevoegde leraren afhaken omdat de werkdruk te hoog is. Haar collega van D66, Ilana Rooderkerk, wijst erop dat er in Nederland ruim 200.000 mensen zijn met een lesbevoegdheid. “Als de werkdruk omlaag gaat doordat de groepen kleiner worden, kan het vak weer aantrekkelijker worden,” aldus de Kamerleden.

Uit eerdere cijfers blijkt dat het aandeel klassen met dertig of meer leerlingen de afgelopen jaren opnieuw is toegenomen, ondanks eerdere verbeteringen. Dat moet volgens de partijen worden gestopt door een wettelijke norm vast te leggen.

Stapsgewijze invoering

Het voorstel houdt in dat klassen in eerste instantie niet groter mogen zijn dan 29 leerlingen. Op langere termijn moet dat aantal verder dalen naar maximaal 21 kinderen per docent. Onderzoek wijst volgens D66 en SP uit dat dit aantal het meest gunstig is voor de leerprestaties.

Voor de eerste stap zou geen extra financiering nodig zijn. Voor verdere verkleining van de groepen willen de partijen een speciaal fonds van 600 miljoen euro oprichten, gericht op scholen met veel achterstanden en vmbo-instellingen. Om het beleid voor alle scholen uit te rollen zou 1,5 miljard euro nodig zijn.

Kansen en kritiek

Het idee om de klassengrootte wettelijk vast te leggen is niet nieuw. Een eerdere poging strandde mede door zorgen van de Raad van State, die wees op de beperkte uitvoerbaarheid en de mogelijke inperking van de vrijheid van scholen. Dit keer verwachten de indieners meer draagvlak, omdat de leerresultaten in Nederland al jaren dalen.

Volgens D66 en SP kan verkleining van klassen niet alleen zorgen voor betere prestaties in lezen, schrijven en rekenen, maar ook op termijn economische voordelen opleveren. Toch blijft de vraag hoe scholen dit praktisch kunnen realiseren zolang het tekort aan leraren structureel is.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer