Normal_schrijven_leren_studeren_huiswerk

Al jaren krijgt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) vragen en klachten over de kwaliteit van begeleiding door studieadviseurs en – begeleiders in het hoger onderwijs. Het ISO heeft een enquête gehouden onder studenten om te vragen naar hun ervaringen met begeleiding vanuit de instelling. De oorzaak en verbeteringen van de kwaliteit van begeleiding staan in de publicatie van de ISO, zo meldt de organisatie.

“Studenten worden nog te vaak de dupe door verkeerde en te late informatie. Dit moet afgelopen zijn, zeker gezien de steeds groter wordende druk om snel af te studeren en meer zelf te betalen”, zegt Rosanne Broekhuizen, bestuurslid van het ISO. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat studieadviseurs en -begeleiders een 6,3 scoorden. Broekhuizen benadrukt dat studenten zowel voorafgaand als in de studieloopbaan moeten beschikken over tijdige en juiste informatie. Het ISO pleit dan ook voor hernieuwde aandacht voor de studiebegeleiding.

“Naast actie van studiebegeleiders zijn nu ook vanuit de instelling en de overheid echt stappen nodig. Zij zullen de tijd, faciliteiten en informatie moeten creëren zodat studieadviseurs de mogelijkheid hebben om studenten daadwerkelijk optimaal te kunnen begeleiden”, zegt Broekhuizen. Studieadviseurs zouden nu te vaak in tijdnood komen. Het ISO vindt dat er ook dat er meer geïnvesteerd moet worden in het aantal beschikbare uren om goed te informeren en begeleiden.

Voor informatie over nieuwe wet- en regelgeving, zoals het leenstelsel, zijn studieadviseurs voor studenten het eerste aanspreekpunt. Daarom is het belangrijk dat de overheid zo snel mogelijk de juiste en actuele informatie beschikbaar stelt voor studieadviseurs. Het ISO benadrukt dat studiebegeleiders en instellingen zelf de gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben om de kennis actueel te houden. 

© Nationale Onderwijsgids