Acht weken thuisonderwijs: leerachterstand of alternatieve leerontwikkeling?

Als de scholen op 11 mei (deels) weer open gaan, hebben basisschoolkinderen acht weken thuisgezeten. Voor middelbare scholieren, die waarschijnlijk 1 juni weer de klas in mogen, is dat zelfs elf weken. Leraren vrezen voor een leerachterstand nu hun scholieren thuis op afstand onderwijs kregen. Maar is dat ook zo? 

Verschillende deskundigen zeggen dat veel kinderen de afgelopen weken ook volop ruimte hebben gekregen om zich te ontwikkelen en te leren in andere situaties. Bijvoorbeeld door te helpen met koken of bij het controleren van het oliepeil van de auto. “Een kind ontwikkelt zich wel’’, zegt oprichter en leerkracht Coen Withoff van de sociocratische school Plan B in Stadskanaal. “De school of de ouders hoeven daar echt niet bovenop te zitten.’’
 
En deze uitzonderlijke situatie vergt al heel veel van gezinnen. Ook zonder dat ouders zich grote zorgen hoeven te maken over een leerachterstand bij hun kind, constateert auteur en oprichter van de Club van Relaxte Moeders, Elsbeth Teeling. “Het zijn maar een paar weken”, relativeert zij.
 
Ook onderwijsdeskundige Marijke Sluijter ziet voordelen in het gedwongen thuisonderwijs. “Kinderen hebben meer tijd en ruimte om te leren uit het echte leven." En wat is de rol van stoepkrijt hierin?
 
 
Door: Nationale Onderwijsgids