Studenten Radboudumc leren zich in te leven door het lezen van literatuur

Door het lezen van literatuur meer inlevingsvermogen krijgen in kwetsbare groepen binnen onze samenleving. Aan het Radboudumc krijgen studenten geneeskunde nu de kans zich onder te dompelen in de literatuur en te leren hoe zij fictie kunnen gebruiken in hun toekomstige baan als arts. In samenwerking met de Bibliotheek Gelderland Zuid organiseert het Radboudumc een vak waarbinnen het creëren van empathie voor kwetsbare groepen centraal staat. Dit meldt Radboudumc.

Als onderdeel van de minor kwetsbare groepen nemen dertig studenten geneeskunde deel aan het vak ‘literatuur en empathie’. Het idee is dat zij door middel van het lezen van literatuur zich meer kunnen inleven in het leven van kwetsbare mensen en de problemen waar zij tegenaan lopen.
 

Inleven in de patiënt

In de eerste les van de cursus, gegeven door arts-docent Remco Haringhuizen (Eerstelijnsgeneeskunde), kiezen de studenten één van de geselecteerde boeken. In groepjes van drie of vier studenten gaan ze het gekozen boek lezen. Aan de hand van gesprekskaarten zullen ze het boek met elkaar bespreken, waarbij er voornamelijk aandacht is voor het vermogen zich in te leven in de hoofdpersoon. Remco Haringhuizen: “Als arts moet je je kunnen inleven in je patiënt, dat is onmisbaar bij het leveren van goede persoonsgerichte zorg. Onderzoek op het gebied van medisch onderwijs laat zien dat het lezen en met elkaar bespreken van boeken bijdraagt aan de empathische vaardigheden van studenten en artsen. Ik hoop dat studenten geïnspireerd raken om ook ná deze cursus af en toe een boek te lezen.”
 

Depressie, verslaving en verwaarlozing 

De boekenlijst is samengesteld door Marjolein Hordijk, programmamaker van de Bibliotheek Gelderland Zuid. Zij heeft zich bij de keuze voor de boeken, veelal geschreven door jonge schrijvers, laten leiden door verschillende thema’s, van verwaarlozing en depressie tot verslaving en seksueel misbruik. Zij legt uit: “Literatuur biedt de lezer een kijkje in het hoofd van een ander. Soms is dat van de auteur, maar meestal van de hoofdpersoon. Een goede roman is geen vlak verhaal. Het zit vol emoties, keuzes, ervaringen en diepere lagen. Al deze elementen zitten ook in het verhaal van een patiënt. Het lezen van literatuur zal een arts helpen daar oog voor te hebben.”
 
De boeken op de lijst:
  • Wij zijn licht – Gerda Blees
  • Miss Dakloos – Lydia Rood
  • Concept M – Aafke Romeijn
  • Pauwl – Erik Jan Harmens
  • Moeders van anderen – Mirthe van Doornik
  • Lieve Celine – Hanna Bervoets
  • Zomervacht – Jaap Robben
  • Gloei – Edward van de Vendel 
  • Aswoensdag – Hanneke Hendrix
  • Wij zeggen hier niet halfbroer – Henk van Straten
  • Darius de Grote is niet oké – Adib Khorram
 
Door: Nationale Onderwijsgids