Ieder(in) lanceert Informatiepunt Wajong met campagne WieWatWajong

Iedereen met een vraag over de verandering in de Wajong kan nu terecht bij het Informatiepunt Wajong van Ieder(in). Medewerkers van het Informatiepunt Wajong beantwoorden al sinds oktober 2020 vragen over de veranderingen in de Wajong en geven advies op maat. Dit meldt Ieder(in). 

Illya Soffer, directeur van Ieder(in): "Deze drie maanden waren een opstartfase, maar er bleek zoveel behoefte dat we direct vol aan de bak konden." De Wajong is sinds 1 januari 2021 op een aantal punten veranderd. Deze verandering heet ‘de vereenvoudiging van de Wajong’, maar toch blijft de Wajong nog steeds behoorlijk ingewikkeld.

Nieuwe regels goed begrijpen

Staatssecretaris Bas van ’t Wout (ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is verheugd over de officiële start van het informatiepunt: "Met de vereenvoudiging van de Wajong verandert er veel voor Wajongers op het gebied van inkomen, uitkering en studie. Extra belangrijk dus dat zij de nieuwe regels voor hun persoonlijke situatie goed begrijpen. Samen met het UWV informeren wij de Wajongers. Het nieuwe Informatiepunt Wajong van Ieder(in) is een waardevolle aanvulling waar ik enorm blij mee ben."

WieWatWajong

Illya Soffer: "Met de campagne WieWatWajong willen we zoveel mogelijk Wajongers bekend maken met het Informatiepunt Wajong, zodat wij Wajongers kunnen helpen met advies op maat. Het maakt niet uit wat voor een Wajong je hebt, als je een vraag hebt over de veranderingen in de Wajong kun je bij het Informatiepunt Wajong terecht. Nog voor de officiële start hebben we in twee maanden al 170 mensen geholpen met informatie of tips. Soms krijgen we een vraag waarvoor extra informatie nodig is die wij niet hebben, dan verwijzen we door naar de juiste instantie. Dat is meestal het UWV of de gemeente."

Nog steeds knelpunten

Illya Soffer: "De Wajong is ingewikkeld. Als belangenbehartiger hebben we ons best gedaan om de wet nog meer aan te passen, want er zitten nog steeds knelpunten in de Wajong. Toch willen we nu als gids mensen helpen bij het begrijpen van de verandering in de Wajong en wat dit betekent voor hun persoonlijke situatie. En wat ze bijvoorbeeld kunnen doen om te gaan werken of hun werk te blijven doen. We kunnen de meer ingewikkelde vragen anoniem bespreken met het ministerie SZW en UWV om snel duidelijkheid te krijgen. En ondertussen blijven we ons inspannen om de Wajong verder te verbeteren."

Door: Nationale Zorggids