
Universitaire colleges waarin het Engels van docenten slecht te verstaan is dragen niet bij aan kwalitatief goed onderwijs. Studenten aan de Letterenfaculteit van de Rijksuniversiteit Groningen hebben nu een meldpunt opgericht. Dat meldt Dagblad van het Noorden.
Fractievoorzitter Rico Tjepkema van de faculteit noemt de slechte kwaliteit Engels van veel docenten zorgelijk. Ook studentenpartij Letteren Vooruit maakte zich zorgen en wil nu middels het meldpunt het probleem aanpakken.
In Groningen zijn er inmiddels rond de tweehonderd opleidingen waar de colleges in het Engels worden gegeven. Voor veel docenten gaat deze internationalisering te snel, ondanks cursussen die ze krijgen aangeboden om hun Engels op kwaliteit te brengen. Docenten met veel vakkennis, maar zonder spreekervaring in het Engels kunnen de stof niet goed overbrengen op de studenten.
Docent Engels Hans Jansen, tevens voorzitter van de faculteitsraad letteren, is echter van mening dat ook de perceptie van studenten een grote rol speelt in de beoordeling van de Engelse competenties van hun docenten. Volgens hem hebben Nederlanders in vergelijking met buitenlanders sneller kritiek op de kwaliteit van het Engels. Letterenstudenten, die over het algemeen taalgevoelig zijn, zouden daarnaast eerder commentaar hebben dan bètastudenten.
Uit een onderzoek van FNV bleek onlangs dat docenten in het hoger onderwijs de werkdruk als zeer hoog ervaren. De snelle internationalisering voert die druk alleen maar op, zeker als docenten moeite hebben om zich in het Engels goed verstaanbaar te maken. Toch wil de universiteit niet achterblijven in de ontwikkelingen, vooral ook omdat het merendeel van de studenten in Groningen uit het buitenland komt. Tjepkema onderstreept dat de kwaliteit wel voorop moet blijven staan.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids