Experiment voor inclusiever onderwijs nu zonder knellende voorwaarden

Gisteren vond in Bussum de landelijke startconferentie van het praktijkplatform ‘Naar inclusiever onderwijs’ plaats. Dit platform pleit ervoor dat alle kinderen in hun eigen buurt samen naar een reguliere school kunnen, dus ook kinderen die ondersteuning nodig hebben. Dit meldt Algemeen Dagblad.

Minister Slob gaf op de conferentie aan dat er een nieuw experiment komt om te bekijken hoe leerlingen uit het speciaal en regulier onderwijs beter kunnen mengen. Een eerdere proef met inclusief onderwijs bleek niet goed te werken, vanwege knellende voorwaarden. Zo moesten scholen voordat ze gingen deelnemen aan de pilot al besluiten of ze hun speciale scholen na vier jaar zouden opheffen. Dit hield veel scholen tegen om mee te doen. 
 

Experiment zonder kenllende voorwaarden

Minister Slob wil nu een doorstart van dit experiment maken, maar dan zonder de extra voorwaarden. Hierdoor hebben scholen meer ruimte om daadwerkelijk te experimenteren en kunnen ze in kaart brengen welke manieren echt werken om leerlingen van speciale en reguliere scholen onderling te mengen, wat ook de inzet was van het experiment.
 
Het praktijkplatform ‘Naar inclusiever onderwijs’ wil betrokkenen zoals schoolbestuurders, schoolleiders, mensen van samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs, docenten, leraren en ouders begeleiden in het proces hierin.
 
Door: Nationale Onderwijsgids