
De aanvraagprocedure voor toelaatbaarheidsverklaringen (TLV) in het (voortgezet) speciaal onderwijs wordt versoepeld. Dat schrijft de staatssecretaris van Onderwijs in een brief aan de Tweede Kamer. De plannen moeten zorgen voor minder administratieve druk en meer duidelijkheid voor scholen en ouders. Dit meldt de PO-Raad.
Sinds de invoering van passend onderwijs in 2014 bepalen samenwerkingsverbanden zelf hoe zij toelating tot het (v)so organiseren. Daardoor bestaan er tussen regio’s aanzienlijke verschillen in aanvraagprocedures en documenten. Vooral scholen die leerlingen uit meerdere regio’s ontvangen, ervaren hierdoor extra werklast.
Langere geldigheidsduur en één landelijk format
Om scholen meer stabiliteit te bieden, wil de staatssecretaris de minimale geldigheidsduur van TLV’s verlengen. Nu wordt een aanzienlijk deel van de verklaringen voor korte tijd afgegeven, wat leidt tot herhaalde aanvragen. Met een langere termijn ontstaat meer rust en continuïteit voor alle betrokkenen. De jaarlijkse evaluatie van het ontwikkelingsperspectief van leerlingen blijft wel verplicht.
Daarnaast wordt onderzocht of de huidige verplichting om bij elke aanvraag twee onafhankelijke deskundigen te betrekken versoepeld kan worden. Deze eis wordt in de praktijk als belastend ervaren en levert volgens veel scholen niet altijd extra waardevolle inzichten op.
Ook komt er een wettelijk vastgelegd, landelijk format voor TLV-aanvragen. Daarmee komt een einde aan de grote variatie tussen regio’s. Voor scholen wordt het aanvraagproces zo overzichtelijker, en ouders weten beter wat ze kunnen verwachten.
Verbeteringen naar aanleiding van evaluatie Wet Kwaliteit (v)so
De aanpassingen zijn onderdeel van een breder verbetertraject naar aanleiding van de evaluatie van de Wet Kwaliteit (v)so. Hieruit blijkt dat de wet bijdraagt aan betere onderwijskansen voor leerlingen in het speciaal onderwijs, maar dat ook verbeteringen nodig zijn. Zo krijgen leraren nog onvoldoende ondersteuning bij het voorbereiden op onderwijs aan leerlingen met intensieve ondersteuningsbehoeften. Via de Landelijke Werkgroep Bevoegd worden daarvoor maatwerktrajecten ontwikkeld.
Met deze maatregelen wil het ministerie de administratieve lasten verlagen, de kwaliteit van het ondersteuningsaanbod verbeteren en het proces van toelating tot het speciaal onderwijs vereenvoudigen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer