Campagne #ikleesthuis slaat aan, maar boekenwinkel profiteert niet

Mensen lezen sinds de coronamaatregelen aanzienlijk meer, meldt de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, de CPNB. De campagne #ikleesthuis slaat goed aan. Toch verkopen boekhandels veel minder boeken dan vorig jaar. Dit meldt ANP.

Het boekenvak heeft een campagne ontwikkeld, de #ikleesthuis-actie, om mensen op allerlei manieren op het nut en plezier van lezen te wijzen, juist in een tijd als deze. Die slaat volgens de CPNB goed aan en wordt uitgebreid.
 
In totaal ondernam 54 procent van de consumenten tijdens de coronamaatregelen één of meerdere "leesactiviteiten", aldus de CPNB. "Daarmee evenaart lezen streamingsdiensten als Netflix." Zeven op de tien incidentele lezers is daadwerkelijk meer gaan lezen.
 
Toch profiteren de echte boekhandels daar niet van. Ze verkopen tientallen procenten minder aan papieren boeken. Op het dieptepunt, begin april, was er zelfs 40 procent minder afzet dan vorig jaar in dezelfde periode.
 
Er werden online wel meer fysieke boeken besteld, voor het eerst zelfs meer dan er bij echte boekwinkels werden gekocht. Toch maakt dat de daling in de totale aantallen verkochte papieren boeken niet goed.
 
Volgens de CPNB herlezen mensen veel boeken of pakken ze een boek uit de kast dat ze al veel langer in huis hadden.
 

Door: Nationale Onderwijsgids