Normal_wetenschap_onderzoek_chemie_scheikunde_vloeistof_glas

Vandaag presenteert Bert Meijer (hoogleraar Organische Chemie aan de TU/e) met Nobelprijswinnaar Ben Feringa in NEMO de resultaten van een bijzonder experiment dat tussen 2012 en 2017 plaatsvond in NEMO. Wetenschappers van de TU/e vonden in een 'oersoep' drie soorten aminozuren, glycine, alanine en bèta-alanine. Net als in het originele Miller-Urey experiment van meer dan zestig jaar geleden, zijn ook in de NEMO-versie 'bouwstenen voor leven' gevormd. Dat meldt NEMO Science Museum.

"Ik ben echt verrast dat ook bij de bijzonder milde omstandigheden van dit experiment deze stoffen ontstaan", aldus Bert Meijer.

De bijna 3 miljoen bezoekers aan NEMO Science Museum waren de afgelopen vijf jaar getuige van deze herhaling van het Miller-Urey-experiment. "Een van de allerbelangrijkste vragen is ‘hoe is het leven ontstaan'. Juist daarom is deze oersoep een spannend experiment",  aldus Ben Feringa, hoogleraar Organische Chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen. In een glazen bol draaide een vloeistof rond en was af en toe een soort bliksemflits te zien. Een weergave van de 'oersoep' waaruit miljarden jaren geleden misschien het allereerste leven is ontstaan. Na vijf jaar stopte het wetenschappelijk experiment en is de ‘soep’ door wetenschappers in het laboratorium van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) geanalyseerd. Het experiment laat zien dat aminozuren kunnen ontstaan én zich over een lange periode handhaven in de vermoedelijke condities van de jonge aarde.

Bert Meijer en Ben Feringa geven vandaag tevens het startschot voor een nieuw en verfijnder experiment in NEMO, bestaande uit maar liefst drie varianten. In de nieuwe tentoonstelling wordt de oersoep niet alleen blootgesteld aan elektrische ontladingen (zoals in het originele experiment), maar in twee aparte glazen bollen ook aan UV-straling en aan klei. Bert Meijer hoopt dat de twee variaties op het originele experiment ook echt leiden tot de vorming van andere moleculen. En hij hoopt dat de replica van het origineel juist een herhaling van de resultaten laat zien. "Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat je resultaten kunt reproduceren. Eén experiment levert geen wetenschappelijk bewijs", aldus Bert Meijer.

Het vernieuwde Miller-Urey experiment is onderdeel van de nieuwe tentoonstelling Leven in het heelal in NEMO. Bezoekers gaan op ontdekkingsreis naar de verste uithoeken van het heelal, ontdekken zelf planeten bij andere sterren, ervaren wat het is om op ruimtereis te gaan en beschermen in een interactief spel onze planeet tegen gevaren zoals meteorieten en kosmische straling. Ook kunnen ze een echte ijzermeteoriet aanraken  en is het speciale ruimtehorloge van de Nederlandse astronaut Wubbo Ockels te zien. De tentoonstelling opent op zaterdag 14 oktober voor publiek en is voor bezoekers vanaf 12 jaar.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids