
Nederlandse leerlingen kunnen steeds minder goed rekenen. Critici vinden dat het ouderwets rijtjessommen stampen weer de basis moet vormen van de rekenles. Het realistisch rekenen met plaatjes en vanuit context heeft afgedaan. Dit meldt Nieuwsuur.
Nederlandse leerlingen kunnen steeds minder goed rekenen. Critici vinden dat het ouderwets rijtjessommen stampen weer de basis moet vormen van de rekenles. Het realistisch rekenen met plaatjes en vanuit context heeft afgedaan. Dit meldt Nieuwsuur.
‘Burgerschapslessen over democratie hebben weinig zin als er niet meer wordt gestuurd op de daadwerkelijke ontmoeting van ‘de ander’. Als we elkaar niet tegenkomen wordt het accepteren van verschillen, de voorwaarde van democratie, een onhaalbaar doel…’ Dit schreef schoolleider Maaike Jongepier in een ingezonden brief in De Volkskrant. Het was d...
Oudervereniging Balans trok in december 2024 de conclusie dat tienduizenden Nederlandse kinderen geen onderwijs krijgen terwijl ze daar wel recht op hebben. Het gaat om mee...
En wat doen we dan met de inzichten van Jean Lave, die laat zien dat mensen die traditioneel cijferend hebben leren rekenen, die vaardigheid vervolgens niet (kunnen) toepassen in het dagelijks leven? Lave J (1988) Cognition in Practice: Mind, Mathematics and Culture in Everyday Life, Cambridge, UK: Cambridge University Press