
De pabo in Zwolle moest de 25-jarige Merijn Siep verlaten nadat hij voor de taaltoets drie keer was gezakt. Toen zijn moeder een gefrustreerd bericht daarover deelde op sociale media, kreeg Siep een aanbod dat hij met beide handen aangreep. Dat hij de taaltoets niet heeft gehaald, daar is hij achteraf gezien bij best blij om. Dat meldt De Stentor.
Want dankzij die mislukte taaltoets werkt Siep nu toch op een Texelse school. Maar in 2023 stortte de wereld in voor de student uit Meppel. Voor de verplichte taaltoets in het eerste jaar van de pabo aan hogeschool Windesheim in Zwolle zakte hij voor de derde keer op rij. Einde oefening en einde opleiding.
Andere opzet taaltoets
Siep pleitte toen al voor een andere opzet van de taaltoets. Studenten zouden dan langer de kans krijgen of juist meer tijd krijgen om beter te worden in taal. Zeker omdat er toen al veel te weinig leraren waren.
Hogeschool Windesheim en de vakvereniging van basisschoolleerkrachten dachten er ietsje anders over. Als je als student het basisniveau niet haalt, dan is de pabo niet de juiste studie voor je. Ook omdat taal een kernvak van de opleiding is.
Onderwijsprofessionals reageerde positiever op het verhaal van Siep. Meerdere scholen lieten weten Siep graag te willen helpen. Daarbij zat ook de directeur van de enige middelbare school op Texel. Zij liet weten dat Siep daar kon komen werken en wonen en dat ze samen gingen kijken hoe ze het leren en werken konden combineren.
Middelbare school op Texel bood hulp aan
Siep wilde het onderwijs niet loslaten en vond de kans die hij kreeg heel bijzonder. Ook de school leek hem leuk. Hij had al eens stagegelopen op een middelbare school. Hij volgde tijdens zijn studie aan hogeschool Windesheim het Teachers College. Dan maak je later in je opleiding de keuze voor basis- of voortgezet onderwijs.
De middelbare school bood Siep meerdere plekken aan waar hij aan het werk kon. Eerst bij de voorbereidingen van de kunstweek, later als onderwijsassistent waarbij hij zelfstandig lesgaf. Ook werkte hij in het leeratelier. Scholieren krijgen daar na schooltijd huiswerkbegeleiding aangeboden. Tijdens zijn tweede schooljaar werd Siep ingezet bij het ondersteuningspunt.
Menselijke en sociale kant van het onderwijs
Siep ontdekte dat dit goed bij hem pas. “Docenten kunnen vaak beter praten dan luisteren, maar dat is bij mij juist andersom. Binnen het onderwijs spreekt mij juist de menselijke en sociale kant het meeste aan.”
Pedagogisch Didactische Aantekening
Bij Stenden Hogeschool haalde Siep zijn Pedagogisch Didactische Aantekening. Dat gaf hem meer vertrouwen bij de omgang met de scholieren. Zijn diploma ontving hij in juli 2025 en daarbij nam hij tegelijkertijd afscheid van de school op Texel.
Nieuwe studie
Siep gaat toch weer een studie volgen, waarschijnlijk die van docent beeldende kunst of maatschappijleer voor het voortgezet onderwijs. Zijn pabo-droom is verleden tijd, maar Siep kijkt naar zijn tijd op Windesheim niet met een negatief gevoel terug. Wel vindt hij het vervelend dat de verplichte taaltoets nu wordt afgenomen in het tweede studiejaar. “Dat was een jaar na mijn vertrek veranderd.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk