Hermitage lanceert nieuw online kunstonderwijsplatform

Deze week lanceren de initiatiefnemers Hermitage Amsterdam en de Hermitage XXI Century Foundation, ondersteund door het Staatsmuseum de Hermitage in Sint-Petersburg, www.museum1524.com, platform van het project Museum 1524. Dit online kunstonderwijsplatform is wereldwijd toegankelijk voor musea, onderwijsinstanties en andere geïnteresseerden. Het doel is om kunstonderwijsprogramma’s te ontsluiten en uit te wisselen, en daarnaast om musea aantrekkelijker te maken voor jongeren van 15 tot 24 jaar, met behulp van innovatieve middelen. Dit meldt Hermitage Amsterdam.

Met dit platform willen de initiatiefnemers hun expertise op het gebied van kunstonderwijs delen en het bestaande educatieve materiaal over de enorme encyclopedische collectie van de Hermitage ontsluiten. Het gaat om te beginnen om kijkkaarten bij tentoonstellingen, die in lessen of bij thuisopdrachten gebruikt kunnen worden en dus ook waarde hebben voor het door corona noodzakelijke thuisonderwijs. Verder zijn er experimentele programma’s van het Youth Educational Centre van de Hermitage Sint-Petersburg te vinden, en best practices op het gebied van kunsteducatie. Het platform is interactief: andere musea kunnen concepten van programma’s gebruiken, maar zullen in de toekomst ook eigen concepten erop kunnen zetten om te delen. De komende tijd wordt het platform nog aangevuld.

Grand Art Game

Vanuit het project Museum 1524 is eerder al de Grand Art Game ontwikkeld, een laagdrempelige, speelse manier om educatief materiaal uit de kijkkaarten met jongeren te delen. Museum 1524 is onderdeel van Creative Twinning – een internationaal programma van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Door: Nationale Onderwijsgids