Normal_examen__examens__eindexamen__school__toets__nadenken__scholieren

De pilot voor de diagnostische tussentijdse toets (DTT) is ten einde. De deelname van meer dan 230 scholen in de afgelopen drie jaar en de afname van 30.000 adaptieve DTT-toetsen in 2017 toont de behoefte aan een toets als de DTT, gelijk aan de huidige en/of verder ontwikkeld naar specifieke wensen van de scholen. Het College voor Toetsen en Examens organiseert in oktober een afsluitende conferentie over de DTT. Dit meldt CvTE.

De slotconferentie van de DTT draagt als titel: 'Op weg naar een feedback-cultuur, van ontwikkel- naar toekomstperspectief'. Het programma bestaat uit twee delen. In het ochtenddeel wordt gereflecteerd op het maakproces van de DTT met vragen als: Waarin verschilt de DTT van andere toetsen en hoe zijn die unieke aspecten tot stand gekomen? Wat waren inzichten in het meerjarig maakproces? Hoe is het maakproces daardoor aangepast? Wat waren de onderliggende oorzaken daarvan? Hoe kijken we daar achteraf op terug?
 
Het middagdeel bestaat uit een reflectie op de formatieve betekenis van de diagnoses uit de DTT.
De DTT is één van de instrumenten die scholen kunnen inzetten in een vak- en schoolontwikkeling naar een feedback-cultuur. Gebruikers van de DTT delen ervaringen met andere ervaringsdeskundigen uit de pilotscholen. Ook scholen die niet deelnamen aan de pilot maar wel interesse hebben om de DTT(- opvolgers) te gebruiken zijn van harte welkom om aan dit gesprek deel te nemen. Dedact en A-VISION in samenwerking met Universiteit Maastricht ontvouwen hun plannen met de DTT voor 2018 en verder.
 
Het CvTE nodigt alle bij de DTT betrokken gebruikers, docenten en schoolleiders en de makers uit om met elkaar in gesprek te gaan over de opbrengsten van het driejarig pilot-traject. De conferentie vindt plaats op 12 oktober 2017, van 10.00 uur tot 17.00 uur in Cursus- en Vergadercentrum Domstad te Utrecht. Het definitieve programma wordt vanaf 5 september bekend gemaakt. Ook kunnen deelnemers zich dan inschrijven.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids