Normal_examen__examens__eindexamen__school__toets__nadenken__scholieren

Nederlandse scholieren kampen met een groot motivatiegebrek. Dit bleek vorige week uit onderzoek van de OESO. Volgens staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs ligt dat niet alleen aan de jongeren zelf. De docent mag zich gebrek aan uitdaging ook aantrekken. Dit meldt Algemene vereniging Schoolleiders (AVS).

Dekker deed deze uitspraak tijdens een interview met 7Days en Scholieren.com. Voor dit interview kreeg Dekker vijftien plannen overhandigd waarin suggesties werden gedaan om het Nederlandse onderwijs te verbeteren. Veel van deze plannen gingen over een gebrek aan motivatie en over saaie lessen. Dekker concludeerde daarom: “Het is de truc voor leraren om niet alleen een goede les te verzinnen, maar ook eentje die bij de belevingswereld van jongeren past. Gebrek aan motivatie ligt niet alleen aan hen.” Dekker was blij met de input van de scholieren en vindt dat er vaker advies aan hen gevraagd moet worden. “Dit soort dingen bewijzen maar weer dat scholieren de beste adviseurs van het onderwijs zijn”, aldus Dekker.
 
De onderwijsverbeterplannen van de scholieren waren ingezonden naar aanleiding van een oproep van 7Days en Scholieren.com. Hiervan werden de beste vijftien aan Dekker gepresenteerd.
 
© Nationale Onderwijsgids