Normal_universiteit_maastricht_2

Om de conservering van hedendaagse kunst te ondersteunen en verbeteren, is aan de Universiteit Maastricht een groot, vierjarig internationaal onderzoeksproject gestart: New Approaches in the Conservation of Contemporary Art (NACCA). Vijftien jonge, talentvolle onderzoekers gaan in zes Europese landen promotieonderzoek doen en worden opgeleid tot een nieuwe generatie conserveringsdeskundigen. Naast universiteiten zijn ook musea en andere erfgoedinstellingen in de moderne en hedendaagse kunst betrokken. Dat meldt Universiteit Maastricht (UM).

Met het veranderende karakter van kunstwerken veranderen ook de eisen die worden gesteld aan de expertise van museumprofessionals en andere beroepsgroepen die betrokken zijn bij de zorg voor het artistieke erfgoed van de toekomst: voor alles moeten deze in staat zijn elk geval op zijn eigen waarde te beoordelen, complexe afwegingen te maken en samen te werken met een groot scala van andere deskundigen.

Het Maastricht Centre for Arts and Culture, Conservation and Heritage (MACCH) coördineert het project, waarvoor de Europese Unie bijna vier miljoen euro subsidie verstrekte. Vijftien jonge onderzoekers zullen in Nederland, Duitsland, Polen, Groot Brittannië, Italië en Portugal aan de slag gaan. In het project werken universiteiten, musea en andere erfgoedinstellingen in het veld van de moderne en hedendaagse kunst samen.

Renée van de Vall, hoogleraar Kunst & Media en coördinator van het project vanuit de Universiteit Maastricht: “NACCA is een internationaal platform voor een zowel wetenschappelijke als praktijkgerichte opleiding van een nieuwe generatie conserveringsdeskundigen. Zij nemen onder meer vraagstukken rond de authenticiteit van fotografie, installaties, performances en digitale kunst onder de loep en de rol van kunstenaars en kunstenaars-interviews in de conservering daarvan. Uitgangspunt van het onderzoek is dat er in de conserveringspraktijk zelf inventieve en baanbrekende benaderingen worden gevonden en dat de verantwoorde zorg voor moderne en hedendaagse kunst vraagt om het stap voor stap onderzoeken, uitwisselen en vergelijken van dergelijke experimentele strategieën.”

© Nationale Onderwijsgids