Normal_universiteit_leiden_1

De huidige wijze van accrediteren van een universitaire opleiding leidt onvoldoende tot het verbeteren van het onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden. Dit onderzoek wordt gepresenteerd op een Leids symposium op 3 juni over internationale trends en ontwikkelingen in accreditatie.

“Het symposium is bedoeld om de discussie over het huidige accreditatiestelsel wetenschappelijk te voeden”, zegt prof.dr. Simone Buitendijk, vice-rector magnificus van de Universiteit Leiden. Zij is initiatiefnemer van het onderzoek en een van de sprekers op het symposium Accountability and promoting quality in higher education: two sides of the same coin? “De vraag die tijdens het symposium centraal staat is wat we van wetenschappelijk onderzoek en van onze ervaringen met het huidige stelsel kunnen leren om accreditatie in Nederland verder te verbeteren”, aldus Buitendijk.

De Universiteit Leiden heeft afgelopen najaar de onderwijsvisitaties in eigen huis geëvalueerd en  onderzocht wat er eventueel aan de methodologie van visitaties kan verbeteren. De conclusie: door de nadruk op verantwoorden wordt de belangrijkste doelstelling van de visitaties, het verbeteren van het hoger onderwijs door een stimulerende dialoog tussen panel en opleiding, onvoldoende gehaald. Er lijkt te veel nadruk op beoordelen, en te weinig op inspiratie en verbetering.

Internationaal staat accreditatie volop in de belangstelling en wordt de inrichting en ontwikkeling van accreditatiestelsels ook wetenschappelijk bestudeerd. In Nederland is de waarde van visitaties en accreditaties in het hoger onderwijs een actueel vraagstuk, omdat het ministerie van OCW binnenkort het huidige stelsel evalueert en voorstellen zal doen voor de aanpak van accreditatie vanaf 2016. Aan het symposium nemen dan ook beleidsmedewerkers deel van het ministerie van OCW, de NVAO en de VSNU.

De Universiteit Leiden stelt voor om de instellingen zelf verantwoordelijkheid te geven voor verbeterprocessen, met voldoende waarborgen door middel van externe toetsing van haar opleidingskwaliteit. Buitendijk: ‘Zo wordt kwaliteitszorg een continu proces, meer de eigen verantwoordelijkheid van universiteiten en intrinsiek onderdeel van de onderwijspraktijk.’

© Nationale Onderwijsgids