Tilburgse onderwijsinstellingen slaan handen ineen voor ICT

Vanuit het idee dat een goede voorbereiding het halve werk is, ook in de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs, bundelden de Tilburgse onderwijsinstellingen Fontys Hogeschool ICT, Odulphuslyceum en Theresialyceum afgelopen schooljaar hun krachten. Een lesprogramma waarmee middelbare- en hogeschool nog gerichter klaar zijn voor de toekomst. Dit meldt Fontys Hogeschool ICT.

Het afgelopen jaar kregen 80 Tilburgse havo- en vwo-scholieren 7 dinsdagen les van Fontys Hogeschool ICT. Initieel op locatie, later online leerden ze over cybersecurity of user experience (UX). “Met deze samenwerking krijgen middelbare scholieren een goed beeld van zowel opleiding als vakgebied”, vertelt Frens Vonken, locatiemanager van Fontys. “Ook is het ICT-lesprogramma op de middelbare school de laatste jaren verbreed en verdiept, een uitdaging voor de docenten aldaar. Met een groot, gedreven team en met specifieke middelen bij Fontys Hogeschool ICT bieden wij toekomstgericht uitkomst.”
 
Uit een kleine scholierenenquête kwam dat een groot deel dit programma aanbeveelt voor komende 5 havo- en vwo-ers. Kees: “Ik werd ontzorgd en kon de eigen verantwoordelijkheid bij leerlingen leggen. Met vragen moesten ze zelf naar Fontys stappen; ze hadden niet voor niets de telefoonnummers van de ondersteunende student-assistenten gekregen.”
 

Zelfstandigheid en begeleiding

Zowel docenten als studenten waren betrokken bij dit project. Student Frank merkte dat de scholieren naast zelfstandigheid ook behoefte hebben aan een doel en begeleiding. “Ze vragen concreet naar wat wij ze kunnen leren en wat de lessen ze uiteindelijk oplevert.” Fontys-docent Walter Grolman kijkt tevreden terug op het project waarvan het de bedoeling is dat het volgend jaar weer gaat draaien. “Ik vond het leuk om met de jongeren om te gaan en stuk voor stuk zagen ze de noodzaak van cybersecurity. De zeer geïnteresseerde leerlingen houden we graag nog in de gaten; dat zijn precies de mensen waar later veel vraag naar is in de ICT-sector.”
 
Door: Nationale Onderwijsgids