Robotuil kan leervaardigheden van kinderen met autisme verbeteren

Kinderen met autisme kunnen hun leervaardigheden mogelijk verbeteren met een hiervoor ontwikkelde robot, die eruit ziet als een uil. De robotuil, die Kiwi heet, is ontwikkeld door de University of Southern California. Dit meldt RTL Nieuws.

Kiwi helpt autistische kinderen met een leerachterstand door naar hun gedrag te kijken, te interpreteren en een reactie te presenteren. Elke robotuil laat via 'machine learning', een vorm van kunstmatige intelligentie, een uniek lespatroon zien.
 

Robotuil verbetert vaardigheden autistische kinderen

Zeventien robots zijn een maand lang getest bij autistische kinderen tussen 3 en 7 jaar oud. Als de kinderen op de tablet een wiskundespel speelden, paste de robot de moeilijkheidsgraad aan en gaf hij feedback met bijvoorbeeld tips of door het kind aan te moedigen. Alle kinderen die aan de test hadden deelgenomen waren beter geworden in wiskunde. Ook hadden de meeste kinderen (92 procent) zich op sociaal vlak verbeterd. 
 

Werking van de robotuil

De robot ontwikkelt een lespatroon op basis van wat het kind laat zien. Het checkt of het kind fouten maakt, goed naar het scherm kijkt, hoe het stemgeluid is en hoe het hoofd wordt gehouden. Daarop past de robot het lespatroon aan. Het doel dat de onderzoekers hadden, was om een aanvulling te geven op de therapie die kinderen met autisme krijgen: "Menselijke therapeuten zijn cruciaal, maar ze zijn niet altijd beschikbaar of te betalen voor families." 
 
Door: Nationale Onderwijsgids