Logo_laks_landelijk_aktie_komitee_scholieren

Op piekmomenten is het op de website examenklacht.nl van LAKS zo druk dat niet alle klachten die binnenkomen meteen verwerkt kunnen worden. Op dit moment staan nog zo'n 15.000 klachten in de wachtrij, meldt de organisatie. Daardoor hebben sommige klagers nog geen bevestigingsmail ontvangen over hun klacht en zijn de statistieken over het aantal klachten op de site niet actueel. Dit meldt LAKS.

Leerlingen die een klacht over een examen indienen moeten normaal gesproken hun klacht bevestigen door op de link te klikken in de bevestigingsmail. Klagers die nog geen mail hebben gehad hoeven echter niet bang te zijn dat hun klacht verloren is gegaan, meldt de organisatie. Alle klachten komen binnen en zullen worden verwerkt. Op dit moment wordt gekeken of de bevestigingsmail uit het verwerkingsproces gehaald kan worden, zodat de wachtrijen korter worden.

Dit jaar werkt LAKS met een vernieuwde website voor het verzamelen van klachten. Deze is niet alleen gericht op het verwerken van grote hoeveelheden klachten, maar ook op beveiliging van de gegevens tegen aanvallen van buitenaf. Vorig jaar was het klachtenportaal enige tijd uit de lucht door een cyberaanval. LAKS heeft met de nieuwe website maatregelen genomen om gegevens tegen dergelijke aanvallen te beschermen en belanden klachten bij drukte op de site eerst in een wachtrij.

LAKS wil overigens benadrukken dat de hoeveelheid klachten niet direct invloed heeft op de hoogte van de N-term. Alleen inhoudelijke klachten over specifieke vragen die niet kloppen en klachten over organisatorische problemen of overlast, kunnen hier eventueel van invloed op zijn. Daarnaast kunnen scholieren ook hun eventuele frustraties kwijt op de site, maar deze algemene klachten worden niet individueel behandeld en zullen niet direct worden meegenomen bij het eventueel aanpassen van de N-term.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids