Normal_rss_entry-193102

Hij is ongeveer zo groot als een normale wegauto en behaalt dezelfde snelheden, maar verder is de zonneauto van Twentse studenten een ongewoon staaltje techniek. Op dinsdag rijdt hij over het circuit in Assen, als voorbereiding op de World Solar Challenge. Die wedstrijd voor zonneauto's, van noord naar zuid dwars door Australië, is in oktober.

De auto is bedekt met zonnepanelen. Die zorgen voor de elektriciteit waarmee de auto wordt aangedreven. Bij de concurrenten liggen de zonnecellen naast elkaar. "Dan heb je loze ruimte. Bij ons liggen de zonnepanelen een beetje over elkaar heen, als dakpannen. Shingelen, heet dat. Dan heb je de loze ruimte niet", legt het team uit. Bovendien gebruikt de auto andere zonnecellen dan de vorige keer. "We hebben nu cellen van galliumarsenide, die zijn efficiënter dan de siliciumcellen die we eerder gebruikten."

Doordat de zonnecellen efficiënter zijn en slimmer zijn geplaatst, heeft de auto minder cellen nodig om evenveel elektriciteit op te wekken. Gevolg: de auto wordt lichter, kleiner en aerodynamischer. Daardoor heeft hij minder energie nodig om vooruit te komen. Volgens het team heeft de auto evenveel luchtweerstand als een blikje cola.

RED E

Elk jaar heeft Twente de kleur rood in de naam van de auto, de thuiskleur van de streek. De wagen van twee jaar geleden heette RED Shift, de auto daarvoor de RED One. Dit jaar koos Twente voor de naam RED E. "De E van efficiëntie, van engine (motor), van Earth (aarde). En van Enschede."

De auto's rijden met een gemiddelde snelheid van 80 tot 90 kilometer per uur. "De auto kan wel harder, bij een test op een kombaan hebben we rond de 120 gereden." Het probleem is dat de auto dan meer energie verbruikt. Bij een snelheid van 80 tot 90 rijdt de wagen zo zuinig mogelijk, zo snel mogelijk.

Bij de vorige Solar Challenge twee jaar geleden werden de Tukkers vijfde. Daarvoor werd hun auto tweede en derde. Winnen lukte nog nooit, maar daar gaat de ploeg dit jaar wel voor. Een van de belangrijkste concurrenten is het studententeam uit Delft. Ook de universiteiten van Michigan (VS) en Tokai (Japan) azen op de overwinning. Groningen doet dit jaar voor het eerst mee. Eindhoven neemt in een andere klasse deel.

De Solar Challenge begint op 13 oktober in Darwin, helemaal in het noorden van Australië. Daarna gaat de auto de Stuart Highway op, de bijna eindeloze snelweg over de rode vlaktes van Australië. De finish ligt na ongeveer 3000 kilometer in de stad Adelaide. De snelste auto's hebben ongeveer vijf dagen nodig te hebben voor de tocht.

Door: ANP