Normal_uva__amsterdam

Schrijver en programmamaker Abdelkader Benali is per 1 februari 2018 benoemd tot Honorary Fellow aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Benali gaat onder andere met studenten van de Talen- en regiostudies kijken naar liefdespoëzie, in het bijzonder naar het erfgoed van de Perzische dichter Hafez. Ook wil hij Amsterdammers uitnodigen om met liefdesgedichten een ode te brengen aan hun stad. Dit meldt UvA.

De rode draad binnen Benali’s fellowship is ‘Hafez in de stad’. Hafez is een van de meest bekende en geliefde islamitische dichters. Zowel in het oosten als het westen wist hij met zijn poëzie mensen te bereiken. Benali is al lang gefascineerd door Hafez en diens invloed op de Westerse romantiek en, later, op spiritualiteit en lifestyle. Vooral de invloed van Hafez op het werk van Goethe heeft daarbij zijn aandacht. Maar begreep Goethe Hafez wel? Benali gaat met de studenten kijken hoe het erfgoed van Hafez wordt vertaald, voorgedragen en besproken. Het gaat daarbij over de rol van het soefisme als startpunt van liefdespoëzie. Aan de orde komen vragen als wat vertalen we wanneer we Hafez vertalen en neigt onze kijk op Hafez niet te veel naar een seculiere kijk waarin het religieuze aspect wordt vergeten?
 
Benali wil niet alleen poëzie bestuderen met de studenten, maar ze ook aanmoedigen tot het schrijven van liefdespoëzie geïnspireerd door Hafez en Jalal ad-Din Rumi (dichter en soefi-mysticus) alsmede Omar Khayyám (wiskundige, astronoom, filosoof en dichter). Hiertoe gaat Benali masterclasses creative writing en vertalen geven. Daarnaast wil hij als honorary fellow een brug slaan naar de stad en Amsterdammers aan het dichten krijgen over hun liefde voor Amsterdam.
 
Benali is de vierde Honorary Fellow van de faculteit. Eerder werd het fellowship toegekend aan opera- en theaterregisseur Pierre Audi, schrijver en publicist Arnon Grunberg, en cabaretier Freek de Jonge. Met het Honorary Fellowship wil de faculteit de aandacht voor de praktijk van kunst en cultuur in onderwijs en onderzoek bevorderen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids