Normal_studenten__laptop__digitaal__hbo__uni__studeren__werken__groep

Het Team SmartBite, bestaande uit studenten van de Universiteit Maastricht, heeft op 1 december de tweede Topsector Chemie studentencompetitie gewonnen tijdens CHAINS 2015. De teamleden, alle drie studenten van het Maastricht Science Programme, ontwikkelden een sensor om ‘waakbruxisme’ (tandenknarsen overdag) op te sporen. Zij gingen ieder met een cheque van 1000 euro naar huis. Dat meldt Universiteit Maastricht.

Vier teams werden in juni genomineerd uit negen inzendingen. Alle vier gingen ze hard aan de slag met hun onderzoek. Team SmartBite heeft de afgelopen maanden gebruikt om een prototype te ontwikkelen voor een sensor die het mogelijk maakt tandenknarsen gedurende de dag, ofwel ‘waakbruxisme’ op te sporen. Deze sensor is kleiner, dunner en gevoeliger dan de sensors die er nu zijn. En de sensor is op maat te maken. Op 6 juli presenteerden zij een eerste, ruwe versie van het prototype op de conferentie Engineering of Functional Interfaces (EnFi) in Hannover. Ook hebben ze een veelbelovend artikel ingediend bij het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift PSS(a).

Gerard van Harten, boegbeeld van de Topsector Chemie, lichtte de keuze van de jury toe: “SmartBite heeft een creatieve manier gevonden om chemie toe te passen op een relevant probleem. Dit team had een duidelijk plan opgesteld met een multidisciplinaire aanpak, en dit leidde tot mooie en direct toepasbare resultaten. Tijdens hun presentatie waren ze helder in hun toelichting en waren de antwoorden op de vragen van de jury zeer overtuigend."

Het Maastricht Science Programme is een selectieve driejarige bacheloropleiding in de natuurwetenschappen die studenten opleidt in de traditie van de “liberal arts and sciences”. Studenten worden gestimuleerd om zich vrij te ontplooien binnen de biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde en een aantal interdisciplinaire gerelateerde gebieden. Ze kunnen zelf hun curriculum samenstellen en daarmee ofwel specialiseren in één richting, ofwel meerdere richtingen op een unieke wijze combineren.

© Nationale Onderwijsgids