Normal_ss

Ruim 1000 kinderen van 15 basisscholen uit Amsterdam vierden donderdag 23 mei het slotfeest van De Schoolschrijver in het Internationaal Theater Amsterdam. In alle zalen en foyers lazen kinderen uit groep 3 tot en met 8 aan elkaar voor uit eigen werk, speelden taalspelletjes en vertelden verhalen. Dit meldt Stichting De Schoolschrijver.

De scholen hebben de afgelopen maanden meegedaan aan het landelijke halfjaarprogramma van De Schoolschrijver, dat is ontwikkeld voor scholen waar veel kinderen een taalachterstand hebben. De Schoolschrijver verbindt zich aan een school en zet allerlei creatieve technieken in om de fantasie van de kinderen aan te wakkeren, hun woordenschat te vergroten en interesse voor lezen te stimuleren. 
 

Lezen moet een feestje worden

“Een op de drie 10-jarigen vindt lezen stom of saai. Maar een kind dat niet leest op de basisschool, staat stil. De woordenschat groeit niet. Kinderen die niet lezen krijgen meer moeite met zinnen formuleren, met schrijven, met de wereld om hen heen begrijpen. Een op de 10 kinderen in Nederland wordt later laaggeletterd en kan zich niet goed redden in de maatschappij. Dat is zorgwekkend. Lezen moet daarom weer een feestje worden,” zegt Annemiek Neefjes, oprichter van De Schoolschrijver. 
 
Leesplezier blijkt een machtig wapen tegen taalachterstand en dreigende laaggeletterdheid. Scholen die de afgelopen jaren aan het halfjaarprogramma hebben deelgenomen, signaleren bij veel leerlingen meer creativiteit en zelfvertrouwen in hun werk, en een vooruitgang in taalvaardigheid.
 

 Alle kinderen van Nederland taalsterk

Dit schooljaar hebben 50 basisscholen door heel Nederland meegedaan aan het halfjaarprogramma, met zo'n 10.000 kinderen in totaal. Ook in andere plaatsen worden de komende weken nog slotfeesten gevierd, zoals in Rotterdam, Leiden, Schiedam, Tilburg en op meerdere plaatsen in Friesland.
 
Daarnaast sloegen dit jaar duizenden kinderen aan het schrijven en lezen met de interactieve digibordlessen van het kortere Schoolschrijver-maandprogramma, dat geschikt is voor alle schoolniveaus. Zo bereikt De Schoolschrijver, met de hulp van auteurs, leraren, bibliotheken en andere partners, zoveel mogelijk kinderen in Nederland en werken we aan een taalsterke toekomst.
 
Door: Nationale Onderwijsgids
Foto:© Chris van Houts