Normal_logo_kennisnet__nieuw_april_2013_

Leerlingen met een licht verstandelijke beperking (LVB-leerlingen) lopen online meer risico. Toch kunnen sociale media hen ook veel plezier en gemak bezorgen. Dat is in het kort de strekking van de brochure 'Mediawijsheid voor leerlingen met een licht verstandelijke beperking'. Dit meldt Kennisnet.

In de brochure wordt door diverse experts uitgelegd waar leerlingen met een LVB tegenaan lopen op sociale media en hoe je hen kunt begeleiden. De brochure biedt praktische handvatten om LVB-leerlingen mediawijsheid te leren en helpt bij het gesprek tussen bestuurders, schoolleiders en leraren over de leerling in de digitale samenleving.
 
Aanleiding voor de brochure is onderzoek van Kennisnet en het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Daaruit bleek onder meer dat leerlingen met een LVB diverse hindernissen ervaren bij het gebruik van digitale media. Peter Nikken, een van de onderzoekers: "Dat kan variëren van moeite hebben met teksten lezen en beelden interpreteren tot een verminderd besef van normen en waarden. Online omgang met anderen is voor hen vaak lastig. Ze kunnen gezichtsuitdrukkingen, grappen en nuances niet altijd goed inschatten. Tegelijk zijn deze leerlingen ook beïnvloedbaar, vatbaarder voor verslaving en gevoeliger voor afwijzing of manipulatie." Docent Itske Tersteeg van De Ziep, een school voor voortgezet onderwijs in Didam, vult aan: "Deze leerlingen leren langzaam. Waar een andere leerling hooguit een keer de fout in gaat met het online plaatsen van een verkeerde reactie of foto, doen deze jongeren dan soms wel 10 keer of vaker." 
 
Elke onderwijsinstelling die zich bezighoudt met LVB-leerlingen zou adequaat beleid op het thema mediawijsheid moeten voeren, zegt Nikken in de brochure. "Zij moeten een positieve visie ontwikkelen en deze verankeren in zorg- en onderwijsplannen. Leraren erkennen vaak wel het belang van mediawijsheid, maar hebben tijd, ruimte en middelen nodig om dingen uit te proberen."
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids