20 november 2018 om 08:10
< 1 min lezen

‘Meeste jongeren niet echt mediawijs’

Bijna twee derde van de Nederlandse jongeren heeft zijn mediagebruik niet goed genoeg onder de knie. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voorheen TNS Nipo) dat dinsdag is gepubliceerd in het kader van de Week van de Mediawijsheid.

Zo hebben jongeren moeite de commerciële en politieke belangen te doorzien die bij media komen kijken. Driekwart herkent niet wanneer een bericht op Instagram is gesponsord of een foto overduidelijk is gemanipuleerd. Ruim 60 procent beseft niet dat vloggers op YouTube worden betaald uit de reclameinkomsten van het videoplatform.

Ruim duizend jongeren kregen een vragenlijst voor het onderzoek. Van de 100 punten die jongeren met de vragenlijst konden behalen (volledig mediawijs), scoorden ze een gemiddelde van zo’n 50 punten. De onderzoeksresultaten laten zien dat meisjes (52 punten) iets mediawijzer zijn dan jongens (47 punten) en dat de mate van mediawijsheid stijgt naarmate het eigen opleidingsniveau en de sociale klasse van de ouders stijgt.

Meer dan 60 procent van de jongeren gebruikt digitale media om ergens beter in te worden of nieuwe dingen te leren. En ruim de helft van de jongeren zet digitale media in om vriendschappen te versterken. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Mediawijzer.net, het Nederlandse netwerk voor mediawijsheid.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van mbo
    • Basisonderwijs

    Kindcentrum De Blieken opent ANWB Verkeersplein

    Vandaag om 15:00
    • Basisonderwijs

    NPO Zapp zet zich met campage Stip it in tegen pesten

    Vandaag om 13:38

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht