Normal_tv__televisie__mediagebruik__kind

Televisiekijken blijkt de opbouw van sociale en cognitieve vaardigheden te verstoren. Zo lopen peuters die langer dan anderhalf uur per dag televisie kijken later een groter risico op sociale isolatie en gewelddadig gedrag. Dat blijkt uit een Canadese studie, meldt EOS Wetenschap.

Op jonge leeftijd leggen kinderen de basis voor heel wat sociale en cognitieve vaardigheden door creatief te spelen en te integreren in hun omgeving. Wanneer peuters lang naar de televisie kijken, hebben ze dus minder tijd om die ervaringen op te doen. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die op jonge leeftijd veel televisie keken, vertonen op dertienjarige leeftijd meer asociaal gedrag vertonen. Deze jongeren verkiezen eenzaamheid, voelen zich vaker slachtoffer en stellen zich agressief op tegenover anderen, aldus professor Linda Pagani van de Université de Montréal. 

Voor het onderzoek maakten de onderzoekers gebruik van gegevens uit de Quebec Longitudinal Study of Child Development. Deze studie bevat een database van 991 meisjes en 1006 jongens geboren tussen 1997 en 1998. Op basis van deze gegevens werd geanalyseerd hoeveel uren de kinderen televisie keken wanneer ze 2,5 jaar oud waren. 90 minuten televisiekijken per dag werd al gemiddelde genomen. De cijfers die hieruit kwamen legden de onderzoekers naast informatie uit een studie over het sociale gedrag dat die personen op hun dertiende vertoonden. Uit het onderzoek blijkt dat het risico op sociale problemen met 11 procent toenam per uur dat de peuters langer televisie keken dan het gemiddelde.

Uit een eerder onderzoek bleek er een verband te zijn tussen ADHD en het zien van gewelddadige televisie of het spelen van gewelddadige videogames. Promovenda Sanne Nikkelen vermoedt dat de prikkelende inhoud van games of televisie met geweld van invloed kan zijn op de ontwikkeling van ADHD. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids