Om- en bijscholing onder werkende Nederlanders daalt ondanks actief beleid

Het kabinet is er de afgelopen jaren niet in geslaagd om meer werkende Nederlanders te stimuleren zich te laten om- of bijscholen. Met het project 'Leven Lang Ontwikkelen' stimuleerde het kabinet ontwikkeling tijdens de loopbaan met maatregelen, experimenten en regelingen. Het percentage werkende Nederlanders dat aan onderwijsactiviteiten deelnam, is de afgelopen jaren echter gedaald. Dit meldt opleidingsinstituut Competence Factory.

Competence Factory bracht aan de hand van cijfers van het CBS in kaart in hoeverre werkende Nederlanders tussen de 25 en 65 zich de afgelopen vijf jaar lieten scholen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 19,9 procent van de werkende bevolking in 2020 aan onderwijsactiviteiten deelnam, terwijl het percentage in 2016 nog 20,6 procent bedroeg.

Impact pandemie

De coronacrisis lijkt een behoorlijk aandeel te hebben in de afname van het aantal mensen dat tijdens hun loopbaan aan onderwijsactiviteiten deelnam. Zo daalde het percentage dat aan onderwijsactiviteiten deelnam in 2020 voor het eerst in de afgelopen vijf jaar binnen alle leeftijdsgroepen.

Maar ook zonder de mogelijke impact van corona in 2020 lijkt het kabinet er niet in geslaagd om op het gebied van ontwikkeling tijdens de loopbaan zoden aan de dijk te zetten. Het percentage van de werkende beroepsbevolking dat aan onderwijsactiviteiten deelnam, lag in 2019 na wat kleine schommelingen namelijk slechts 0,2 procent hoger dan in 2016. Dit percentage steeg in de vijf jaar daarvoor nog met 2,1 procent van 18,7 procent in 2011 naar 20,8 procent in 2015.

Slagvaardigheid kan beter

Competence Factory-oprichter René Steuer is positief over de toekomst en de vele goede initiatieven van de overheid, maar ziet de tegenvallende cijfers als mogelijk gevolg van een gebrek aan slagvaardigheid. “De uitvoer verloopt gewoon traag en dat is zonde. Een voorbeeld is het STAP-budget waarbij werkenden en niet-werkenden een persoonlijk ontwikkelbudget kunnen krijgen. Minister Koolmees presenteerde 11 november 2019 al een besluit, maar de regeling gaat volgens de huidige planning pas in vanaf 1 januari 2022. Het gebrek aan slagvaardigheid zie je terug in de cijfers over de afgelopen jaren. Het is mede de reden dat we jaarlijks dit onderzoek gaan uitvoeren en een vinger aan de pols houden.”

De volledige onderzoeksresultaten, inclusief analyses binnen verschillende bevolkingsgroepen, zijn te vinden op de website van Competence Factory.

Door: Nationale Onderwijsgids