Normal_laptop__typen__solliciteren__bloggen__verslag__huiswerk__student

Wat hebben kunstenaars aan samenwerking met academische auteurs? Wat kunnen kunstenaars en wetenschappers leren van verschillende schrijfvormen, zoals poëzie, proza en science fiction? In het debat Writing Worlds op 22 februari gaan wetenschappers van ARIAS en leden van de Akademie van Kunsten kijken wat zij van elkaar kunnen leren op het gebied van artistiek en academisch schrijven. Dit meldt de Akademie van Kunsten.

Anders dan in landen als Groot-Brittannië en de Verenigde Staten wordt er weinig aandacht besteed aan creatief schrijven in Nederlandse bacheloropleidingen. Zelfs in het debat over artistiek onderzoek is creatief schrijven lang een ondergeschoven kindje geweest. Pas nu krijgen hybride schrijfvormen meer aandacht. Deze avond helpt kunstenaars en wetenschappers om op nieuwe manieren te schrijven, zowel binnen de academische wereld als binnen de kunst. 
 
Wat kan de wetenschap leren van de kunst (zoals beeldende kunsten, podiumkunsten, literatuur, architectuur, muziek)? Maar ook andersom: wat kan de kunst leren van de wetenschap? De KNAW en ARIAS organiseren samen een reeks van vier avonden waarin kunstenaars en wetenschappers aan de hand van presentaties, voorstellingen en lezingen ingaan op de manier waarop kunstkennis fungeert op het snijvlak van kunst en wetenschap. Writing Worlds is het eerste debat in de reeks, later volgen nog debatten over nieuwe concepten van welzijn (29 maart), experimentele vormen voor het onderzoeken van grote vragen op het gebied van klimaatverandering (19 april) en onderwijsexperimenten (31 mei).
 
Aanmelden voor Writing Wolds kan via het aanmeldformulier op de website van de Akademie van Kunsten. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids