Normal_kind_techniek_tablet_digitaal

Docenten in het kleuteronderwijs (groep 3) zouden veel meer gebruik moeten maken van digitale prentenboeken, zegt Adriana Bus van de Vrije Universiteit. Er zijn maar weinig basisscholen die digitale prentenboeken gebruiken en dat is zonde, vindt de gasthoogleraar Taal, Literatuur en Communicatie. De leesvaardigheid van kleuters gaat met sprongen vooruit als ze deze leermiddelen krijgen aangeboden, blijkt uit haar onderzoek. Op de Onderzoeksconferentie 2017 op 28 juni geeft daarom een presentatie over de voordelen van digitale prentenboeken voor kinderen. Dit meldt Kennisnet.

Bus deed onderzoek naar het effect van digitale leermiddelen bij kleuters. Daaruit bleek dat zeker een derde van de kleuters baat heeft bij het gebruik van prentenboeken in digitale vorm. Dit lijkt vooral te gelden voor kleuters die het wat moeilijker vinden om langere tijd hun aandacht bij een taak te houden. Het digitaal aanbieden van materiaal, zoals een prentenboek, houdt hun aandacht beter vast. Belangrijk daarbij wel is dat het digitale prentenboek goed is vormgegeven.

Bus vindt het vreemd dat nog niet meer scholen gebruik maken van digitale prentenboeken. De hogere aanschafkosten mogen volgens haar geen belemmering zijn. De boeken zijn de investering "dubbel en dwars waard", zegt de gasthoogleraar.

Op 28 juni zal Bus spreken op de Onderzoeksconferentie 2017 van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en Kennisnet. Ze zal vertellen over de voordelen van digitale prentenboeken en wat leraren met deze kennis kunnen doen. Op de conferentie komen ook andere wetenschappers aan het woord over hun meest recente onderzoeken op het gebied van onderwijs en ict. Meer informatie over de conferentie op www.kennisnet.nl.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids