Logo_practoraten_site-300x137

Het domein van het beroepsonderwijs is continu in ontwikkeling. Er is dan ook veel behoefte aan kennisontwikkeling (onderzoek) en kenniscirculatie. In het hbo zijn hiertoe sinds 2001 de zogenoemde lectoraten ingesteld. Het mbo, met z’n praktische insteek, kan ook wel een dergelijke impuls gebruiken voor de ontwikkeling en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en de beroepspraktijk, zo vinden een aantal samenwerkende mbo’s (Mediacollege Amsterdam, ROC van Twente, ROC Mondriaan, ROC Leeuwenborgh en ROC Noorderpoort). Daarom richtten zij gezamenlijk op 30 juni 2015 de stichting ‘Ieder mbo een practoraat’ op. Dit meldt het Mediacollege Amsterdam.

Een van de opstellers van het gelijknamige visiedocument van de stichting ‘Ieder mbo een practoraat’ is Jorick Scheerens. Hij is sinds 2012 projectleider bij het Practoraat Sociale Media, geleid vanuit het Mediacollege Amsterdam, dat de inspiratie vormde voor de stichting. “De tijd
is nu rijp voor practoraten binnen verschillende mbo-instellingen”, zegt Scheerens. “Kort nadat
wij de stichting oprichtten, schreef minister Bussemaker een visiebrief met de titel ‘Een responsief
MBO voor hoogwaardig vakmanschap’. Daarin benoemt zij onder meer de noodzaak te komen tot een impuls in de kennisontwikkeling van het mbo. Zij kondigt in deze brief aan de introductie van ‘lectoren’ in het mbo te willen verkennen. Ons plan voor een landelijk netwerk van practoraten, dat een platform vormt voor kennisuitwisseling, sluit goed aan bij de wensen van de minister, de rest van de politiek en het onderwijsveld.” Tijdens de MBO Onderzoeksdag overhandigde Scheerens het visiedocument aan minister Bussemaker.
         
Deze stichting heeft zich ten doel gesteld om in het mbo praktisch georiënteerde vernieuwingen te bevorderen. De practoraten zullen experimenteren en vernieuwingen verkennen op de grenzen van hun eigen vakgebied; het bedrijfsleven zal hierbij actief betrokken worden. Bundeling en verdieping van kennis en het in de praktijk toepassen van die kennis staan daarbij voorop. Hun ervaringen zullen de practoraten delen met de buitenwereld. 

© Nationale Onderwijsgids